Folyamatosan tárgyal a Honda, a Nissan és a Mitsubishi vezérigazgatója arról, hogyan tudnák egyesíteni erőiket a világ megváltozó autóiparában. Az már biztos, hogy a Nissan életbenmaradásához elengedhetetlen a Honda segítsége, a Mitsubishi viszont csak január végéig dönt arról, hogy csatlakozik-e a partnerséghez.
A Honda jelenleg Japán második legnagyobb autógyártója, de a vezérigazgató, Toshihiro Mibe a nyilatkozatai alapján belátta, hogy szükségük lesz egy szárnysegédre, vagy ahogy ő mondta a tüzérségre, ahhoz, hogy a 2030-as években is világszínvonalú, vezető vállalat maradhasson a Honda a piaci “harctéren”. Ez pedig nagyon jól jön a nem túl rózsás pénzügyi helyzetben lévő Nissannak, ahol szeretnék, ha jövő júniusig véglegesítenék a megállapodást, amellyel létrejöhetne a két vállalat összeolvadása 2026 augusztusáig.
Az üzlet létrejöttéhez szükség lesz arra is, hogy a két vállalat külün-külön kivonuljon a tőzsdéről, hogy aztán az új holding majd újra beléphessen oda. Az új, közös vállalatba valószínűleg a Honda delegálja majd a vezérigazgatót és a legtöbb vezetőségi tagot, a részvényátruházás arányáról viszont később döntenek. Az új vállalat neve és székhelye sem dőlt még el, ehhez nagyon korai szakaszban tartanak még a tárgyalások.
Azonban a Honda vezér jelezte, hogy senki ne várjon gyors és látványos eredményeket, tehát jelentős fellendülést az összeolvadás után. Az első látványos eredmények ugyanis az évtized végére várhatóak, aztán 2030 után a Honda és a Nissan közös vállalata képes lesz évi közel 182 millió dolláros bevételt és kb. 19-20 milliárd dollárnyi nyereséget termelni. Emellett hangsúlyozta azt is, hogy az egyesülés előtt a Nissannak rendbe kell szednie magát, tehát a korábban belengetett 9000 munkahely megszüntetése sem került le a napirendről.
A japán vállalatoknál március végén záruló üzleti évre azonban a Honda és a Nissan is visszavágta az előrejelzéseit. Előbbi 3,8 millió autóeladását tervezi, utóbbi pedig 3,4 millió darabot. Ha egyetlen nagyvállalatként is ugyanezeket a számokat tudnák hozni, és emellé beszállna a Mitsubishi is a maga 895 ezer eladott autójával, akkor egy kb. 8 millió autót eladaó konzorciumot látnánk, ami így is a második maradna Japánban, hiszen a Toyota 11,09 millió eladott autót jelzett előre az üzleti év végére.