Horrorkedvelők számára kiszámíthatóan sikerült az A.I.L.A, de a VR szimulátornak azért így is sikerült néhol izgalmasnak lennie.
Nem tántorodtak el a horror zsánerétől az emlékezetesen sikerült Fobia – St. Dinfna Hotel készítői. Legújabb művük a korábbinál valamelyest nagyszabásúbban sikerült és ebből adódóan talán szélesebb körben nagyobb visszhangot fog kapni. Az A.I.L.A egy túlélő horror, amiről tudvalevő, hogy az eddig megosztott írások alapján az oldalunkon Fonyesz egyik kedvenc műfaja, de kaptam a kivételes alkalmon és nekiveselkedtem ennek a főleg „jump scare” jelenetekkel operáló belső nézetes játéknak. Merthogy az előző tesztjeink alapján a hasonló stílusú címek többnyire inkább külső aspektusból, mozgó és/vagy fix kameranézetből zajlanak, addig a Pulsatrix Studios alkotásának eseményeit kizárólag a főszereplő szemszögéből láthatjuk.
Az A.I.L.A közeljövőben játszódó története szerint egy életviteli stílusát tekintve rendetlen, teljesen magának való videojáték tesztelőt irányítunk, akinek lakásához drónok szállítják egymásután a legújabb virtuális valóságban játszódó játékokat. Azonban a srác számítógépére egyszer csak egy olyan rendkívül okos mesterséges intelligenciával felvértezett program kerül, amely ismeri valamennyi gondolatát (lelki világát) és jóformán előre látja következő lépéseit. A kezdeti sablonos kihívások ellenére a protagonista folytatja az önmarcangoló borzongást és rövidesen rájön, hogy ezúttal nem babra megy a játék.
Aki szereti a túlélő horrorokat, azoknak játékmenet szempontjából valószínűleg kevés újdonságot tartogat az A.I.L.A. Készítésekor a fejlesztőknek valószínűleg egy jó nagy adag jegyzet lobogott a szemük előtt, amelyekben betűről betűre le volt írva, hogy az efféle műfajú „elődökben” mivel lehet leginkább frászt hozni a játékosokra. Azonban erre legfeljebb csak a sztori kezdeti fázisban sikerül valamennyire rágyúrniuk, vagyis amikor még csak ismerkedünk a bejáratott mechanikával. Sajnos sok benne az önismétlés és gyakorta érezhető, hogy néhol a kevesebb lehetett volna több is.
A játékbéli eseményekről nem kotyognék ki túl sokat, ám az A.I.L.A felépítettsége jószerével napjaink filmjeihez hasonlítható, tehát a struktúrája erősen narratív elemekre épül. Lineáris cselekmény tapasztalható mindvégig és néhány merésznek tűnő fordulatot leszámítva igazából különösebb meglepetések nélkül ér véget. A ijesztegetések javarészt abból állnak, hogy elfordulunk, majd a tekintetünket ugyanoda visszamozgatva megjelenik egy rémisztő szobor vagy szörny, esetleg leborul valami vagy magától bezáródik az ajtó. Valószínűleg az eddigi tapasztalataimból adódik, hogy ezek az nyúlfarknyi szcénák engem nem igazán tudnak már meghatni és sokszor – még a komolyabbnak tűnő csavaroknál is – a kiszámíthatóság jellemző.
Nem volt nagy az elvárás tesztalanyunk harcrendszere kapcsán, hisz az előzeteseket látva tudni lehetett, hogy mire számítsunk – s nyilván nem a S.T.A.L.K.E.R. valamelyik akciódús részét vártuk. Szituációtól függően jórészt sétálgatnunk vagy rohangálnunk kell, miközben tárgyakat keresgélünk, amiket a továbbjutásunk érdekében esetenként egymással szükséges párosítanunk. Közben persze felbukkannak azok a bizonyos rémségek és elismerem, hogy azért néhol frappáns, de könnyen megfejthető logikai feladványokkal is bíbelődhetünk.
Vizuálisan fokozatosan egyre izgalmasabb látvány tárul elénk, pontosabban előrehaladásunkkor grafikailag lépésről-lépésre szebbé válik, mivel az AI párhuzamosan velünk együtt fejlődik, de nyilván ehhez el kell jutnunk addig, ameddig csak lehetséges. Az A.I.L.A erősen a már bevált klisékre alapoz és szinte nincs benne olyan megoldás, amikor ne támadt volna olyan érzésem, miszerint a soron következő fejlemények apropóján tipikusan már előre tudni véltem, hogy miből mi fog származni. Ennek ellenére bátran ajánlható a horrorok kedvelőinek, bár az egyediség hiánya miatt valójában számítógépünkre csak egy korrektül összerakott iparosmunka került.
Értékelés: 6/10
Fejlesztő: Pulsatrix Studios
Kiadó: Fireshine Games, The Iterative Collective
Platform: PC, Xbox Series X|S, PlayStation5
(A tesztkódot a CENEGA Hungary Kft. biztosította.)




