A gyaloglás és a biciklizés a legolcsóbb és leghatékonyabb napi fizikai aktivitások közé sorolható, amellett, hogy ez a leginkább környezetbarát közlekedési forma is. Egyre gyűlnek a bizonyítékai annak is, hogy mennyire jó hatással van a testi és a lelki egészségünkre.
Egy újonnan, a BMJ Public Health folyóiratban publikált kutatási eredményben skót szakemberek arról számoltak be, hogy mindazok, akik aktívan (vagyis nem gépjárművel) közlekednek, jóval kisebb eséllyel fognak idő előtt elhunyni, mint autós társaik. A helyzet különösen a biciklivel közlekedők számára volt pozitív, ők 47 százalékot nyertek a mozgásformával, a kutatásról a Eurekalert számolt be.
A kutatók a skót népesség 5 százalékáról gyűjtött közegészégügyi adatokat vizsgálták át, 1991, 2001, 2011 években végzett felmérések alapján. Olyan 16-74 éveseket vizsgáltak, akik naponta utaztak a munkahelyükre vagy iskolába, több mint 82 ezer ember adatait tudták így felhasználni.
Az emberektől többek közt megkérdezték, hogy mivel járnak munkába, iskolába, majd azt vizsgálták meg, hogy bármilyen okból később kik kerültek közülük kórházba. Ebbe mind a fizikai betegségek-balesetek beletartoztak, mind az olyan okok, mint a mentális egészségi problémák, szerhasználat vagy alkoholfogyasztás. Megvizsgálták a különféle egyéb tényezők szerepét is (kor, nem, előzőleg megvolt betegség, stb.) is, és ezek után véglegesítették az aktív közlekedés hatásait.
Érdekes dolgok is kiderültek: a gyalogosok jórészt nők, nem túl meglepő módon a fiatalabbak és városon élők, műszakos munkát végzők, különösen a kevésbé jó anyagi helyzetűek voltak. Emellett az is fontos volt, hogy nem volt gyerekük, akiről gondoskodniuk kellett volna. A biciklisek is a fiatalabbak körében voltak többségben, ám itt a férfiak domináltak, rájuk is jellemző volt, hogy nem vetette fel őket a pénz és műszakba jártak dolgozni.
A bringások esetében a bármilyen okú idő előtti halálozás 47 százalékkal volt kevesebb, 10 százalékkal kisebb eséllyel kerültek kórházba, és 20 százalékkal kevesebb esélyük volt olyan mentális problémára, amely gyógyszeres kezelést igényelt. Fele akkora volt az esélyük, hogy rákban halnak meg, és 31 százalékkal kisebb arra, hogy gyógyszert kelljen szedniük szív- és érrendszeri betegségre. Sajnos azonban a köreikben – nem meglepő módon – kétszer többen kerültek kórházba közúti baleset miatt.
A gyalog közlekedők esetében a pozitív hatások kb. harmad olyan erősek voltak, mint a bicikliseknél, azonban még ez is igen jónak mondható. A kutatás erőssége, hogy kiderült, mennyire jó hatású biciklivel munkába járni, de az is, hogy sokkal biztonságosabbá kell tenni a biciklisek számára ezt a remek lehetőséget.
The post Az aktív közlekedés rendkívül jó hatású first appeared on National Geographic.