Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition teszt

Úgy eltelt húsz esztendő, hogy észre se vettük…. mondanám, de nem volna igaz. A Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition léte azonban így is örömteli, soha nem volt még lehetőség ilyen szép köntösben látni a klasszikust.

Van az úgy, hogy egy legenda annyira ragyog, hogy a születésére már senki sem igazán emlékszik. Sokan szoktak egyes játékokat úgy emlegetni, hogy “jaj, de sokat toltam, mekkora volt”, de az az igazság, hogy a Beyond Good & Evil hajdanán a premierkor nem sok vizet zavart. Michel Ancel (aki nem mellesleg a Rayman játékok kitalálója is) a 2002-es E3-on kénytelen volt negatív fogadtatást elkönyvelni új agyszüleményének, több játékelemet, de még a főhőst is át kellett formálni picit a show után. Sajnos azonban ez sem segített, mert egy évvel később a játék hatalmasat bukott a kasszáknál, dacára, hogy négy platformon (PS2, PC, Xbox és Gamecube) is betámadtak vele.

Pedig a játék egészen jó kritikákat kapott a firkászoktól is, s noha nem volt hibátlan, ezt a fogadtatást nem érdemelte meg. A magyarázat leginkább abból fakadt, hogy a megjelenés egy igen sűrű időszakban történt és más címek elvitték a reflektorfényt. Nyilván az sem segített, hogy a Ubisoft sem igazán ölt pénzt a marketingbe, sőt házon belül is egy elég erős konkurenst kapott a Prince of Persia: The Sands of Time személyében. Akárhogy is nézzük, a megérdemelt kult státusz csak később érkezett el, így amikor 2008-ban beharangozták a második részt, mindenki könnyes szemekkel leste a trailert. Szegények, ha tudták volna, hogy még most, 2024-ben sem készül el a várva várt folytatás (vagy előzmény – mert már mindkettő felmerült), akkor extra zsepiket is elhasználtak volna.

A 16 év fejlesztői pokol részleteit most hagyjuk, pláne hogy Ancel pár éve a játékfejlesztésből is lelépett (pedig még a Wilddal is adós maradt). Azóta is szinte minden évben felmerül, hogy mi lesz a második résszel és rendszerint először az szokott kiderülni hogy lelőtték, aztán meg jön menetrendszerűen a cáfolat, hogy él és virul, készül…. régebb óta, mint bármi más. Az Ubisoft idén azonban megrázta magát és az eredeti húsz éves jubileumát meglovagolva újra kiadta a játékot, ez volna a Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition kiadás. 2011-ben ugyan volt már egy HD-sített ráncfelvarrás, azonban a mostani rengeteg tekintetben túltesz azon, valóban mai igényekhez szabták az új verziót, már amennyire egy remastert lehet.

Aki nem ismerné a sztorit, a csinos (és szuperzöld) oknyomozó riporter, harcművész és nem mellesleg kém (ez volna Jade) kalandjában egy idegen fajt dominanciáját leleplező felkelésbe csöppenhetünk bele, ebben a különös, futurisztikus fantasy világban, ahol állatok és emberek békésen (vagy is nem is annyira) megvannak egymás mellett. A játék során megannyi játékelem keveredik – van itt verekedés, lövöldözés, vezethetünk járműveket (versenyeken is), fotózhatunk változatos fajokat és az izgalmas sztori révén a kaland elemek és a logikai fejtörők, puzzle-ök sem maradnak el.

A felújítás leglátványosabb része a grafika (naná, mi más?). Egyrészt a régi 4:3-as képernyőarány manapság már nagyon fáj, így aki most akarná először letolni, vagy csak simán újra átélni a kalandot a Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition-nel, az igencsak jól jár a 16:9-cel. De a felbontás is egészen 4K-ig lett felhúzva, a képfrissítés pedig 60FPS-sel pörög. A karaktermodellek is részletesebbek lettek, valamint a textúrák is sokkal szebbek, így az overall összhatás jelentős mértékben javult, noha azért nagyobb terepeknél, a messzebb lévő dolgok bizony tanúskodnak, hogy egy régebbi címmel van dolgunk. De akárhogy is: ez a játék legszebb formája és bizony nincs oka szégyenkezésre tekintve az eredeti korát (meg hogy ez ugye “csak” egy remaster és nem remake).

Szerencsére az irányításon is faragtak, ami a korábbi verzióknál sokaknak a vesszőparipája volt. De azért így is sok türelem kell majd annak aki belefog, látszik a kor a game designon, UI-on és úgy általában véve mindene. Azért gondoltak a mai igényekre is és például auto save-et is kapunk, így nem kell azokat a spotokat vadászni, ahol CD-re lemezekre írhatjuk ki azt, hogy éppen hol is járunk. Az átvezetők pedig elnyomhatóak, ami leginkább azért is érdekes, mert bekerült egy speedrun mód a gyorsasági műfaj szerelmeseinek (természetesen ilyenkor nem használhatunk mentést). De ha már az új tartalmaknál tartunk, kapunk egy vadi új kincskereső küldetést, melynek kapcsán Jade múltjának eddig nem látott foltjaira is fény derül, hogy egy kicsit már előkészítsék a második részt (tényleg jön? el se hiszem).

A koronát a teljesen újra rögzített soundtrack és a készítés fázisait megörökítő, concept rajzokkal teli galéria teszi fel, de alighanem a rajongók fogják ezeket leginkább értékelni. Ahogy magát a játékot is. A Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition ma is egészen szépen ragyog, de el kell ismerni, hogy húsz éves távlatból bizonyos játékelemek és részek már picikét elavultnak hatnak. Sok türelem kell az irányításhoz és a kameraszögekhez is, de ezt azok akik ismerik a játékot, észre se fogják venni. a nosztalgia szemüvegen keresztül. Inkább tehát az újonnan érkezetteknek szól, hogy – über klasszikus ide vagy oda –  legyen bennük alkalmazkodó készség. Ha ez adott, akkor ők is jól fognak szórakozni.

Értéklés: 7/10
Fejlesztő, Kiadó: Ubisoft
Platform: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series S|X, Nintendo Switch

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed