A 2025-ös utazási trendek azt mutatják, hogy az utazók egyre nagyobb vágyat éreznek az autentikusabb utazások iránt, azaz, szeretnének kevesebb időt tölteni a turistabuszokon és jobban elvegyüli a helyi lakosok és a kultúra világában. A világjárvány gazdasági hatása óriási volt az elmúlt néhány évben, becslések szerint 2025 lesz az az év, amikor a turizmus végre kilábal a koronavírus által kreált óriási gödörből.
„Tapasztalataink szerint folyamatosan növekszik az igény az outdoor programokra (túrázás, hegymászás, adrenalin sportok, mint via ferrata, rafting, canyoning). Emellett úgy látjuk, hogy fokozatosan nő azok száma is, akik kiábrándultak a mainstream turizmusból és a népszerűnek számító, valójában sok esetben turistacsapda desztinációkból.
Emiatt felértékelődnek azok a helyek, ahol nincs még kiépítve teljesen a turisztikai infrastruktúra, alacsony az odalátogató utazók száma.
Ez sok esetben kényelmetlenségekkel jár, nehezebb ilyen régiókban utazni, de egyre többen hajlandóak leadni kicsit a kényelemből azért, hogy őszinte, autentikus élményeket szerezzenek” – mondta el tapasztalatait Borbély Bence, a WanderWell csapat alapítója, vezetője.
Fókusz az égi jelenségeken, hódít Peru
A fényszennyezés sok nagyvárosban lehetetlenné tette a csillagok vizslatását, és egyre többen utaznak csak azért, hogy láthassanak olyan ritka, magával ragadó égi jelenségeket, mint bizonyos nap- vagy holdfogyatkozások, illetve az akár évtizedek óta töretlen népszerűségnek örvendő északi fény.
2025-re egyre népszerűbbek lesznek azok a helyek, ahol fel lehet nézni az égre, és csodálni a tiszta égboltot, ahol kikapcsolódhatnak és feltöltődhetnek az utazók. Ez pedig Perutól a marokkói Szahara-sivatagig nem lehetetlen küldetés megtalálni.
<!– [if IE 9]><![endif]–><!– [if IE 9]><![endif]–>
„Peruba legtöbben a Machu Picchu miatt utaznak, és bár alapvetően az országnak azon része eléggé kiépített, sok turista látogatja, így is lehet találni olyan ösvényeket, túraútvonalakat, amelyeken kevesebb ember jár. Mi alapvetően túrázni járunk Peruba, de a mindenki által ismert Inka-ösvényt nem preferáljuk. Helyette a jóval kevésbé felkapott Salkantay-ösvényen túrázunk fel a Machu Picchuhoz.
Ez csak egy példa, de jól szemlélteti, hogy még a népszerűnek számító desztinációkon is lehet kevésbé turistás, autentikus élményeket találni.
Főleg egy akkora országban, mint Peru, ami egyébként annyi természeti és kulturális kinccsel rendelkezik, hogy 5-6 kéthetes programot is fel tudnánk rá építeni, hisz ebben a hatalmas országban megtalálható dzsungel, magashegység, sivatag, óriási kanyonok, tengerpart, az outdoor kalandokat pedig izgalmas, és a magyar utazó számára is megfizethető városokban pihenhetjük ki” – mondta Borbély Bence.
Kolumbia is egyre népszerűbb
Egyre jobban nő a vágy a felfedezők körében, hogy az autentikus konyha felé forduljanak. Elemzők szerint várhatóan 2025 lesz az az év, amikor többen utaznak majd olyan desztinációkba, ahol a gasztronómia a mérvadó. Így kerülhet középpontba jövőre Olaszország vagy épp Thaiföld.
Az utazási tendenciák alapján az utazók manapság már hosszabb utazásokban gondolkoznak. Ez lehetőséget ad a világot felfedezni kedvelőknek, hogy elmerüljenek adott ország gasztronómiájában, kultúrájában. Ez a trend várhatóan 2025-ben is folytatódik majd.
„Szintén népszerű desztináció Kolumbia, ami úgy látszik kinőtte a nyolcvanas és kilencvenes években felépített, nem túl jó imidzsét.
Mára Kolumbia alapvetően biztonságosnak mondható, mert bár vannak olyan negyedek, utcák, ahova nem érdemes nyugati turistaként bemenni, de ezek száma elenyésző, és egyre csökken.
Ma már nagyon kicsi az esélye annak, hogy utcai rablás áldozata legyünk, pedig 1-2 évtizeddel ezelőtt ez még mindennaposnak számított. Kis odafigyeléssel bátran elmerülhetünk a Medellíni éjszakában, és átélhetjük az igazi latin-amerikai hangulatot” – mondta Borbély Bence.
A 2025-ös előrejelzések szerint pedig a 2025-ös év kedvelt úti céljai lesznek: Japán, Fidzsi-szigetek, Costa Rica, Thaiföld és az Egyesült Államok.
Szerző: Németh Orsolya
The post Egyre többen választják a kalandosabb utazásokat first appeared on National Geographic.