Ha ilyen autód van, megfelelsz az átlagnak

Egyre több hibridet adnak el, de árnyalja a képet, hogy ezek nem igazi hibridek. A dízelek folyamatosan szorulnak vissza, a villanyautók terjedése pedig elmarad a várakozástól.

Mi történt? Az idén forgalomba helyezett új személyautóknak (tehát a tehergépjárműveket nem számolták ide) már az 51 százaléka hibrid, azaz a belső égésű motor mellett rendelkezik elektromos kiegészítő hajtással. Ez az arány öt éve még 7% volt. A tisztán benzinesek aránya 30%, míg a dízeleké csupán 12%. A tisztán elektromos autók 7%-ot tesznek ki – derül ki a JóAutók és a DataHouse statisztikájából.

Árnyalatok. Ugyanakkor az első pillantásra zöld képet némileg deszaturálja, hogy a hibrid kategóriában szereplő autók túlnyomó többsége úgynevezett mild hibrid, vagyis ezek nem képesek kizárólag elektromos haladásra, ezekben a villanymotor induláskor és gyorsításkor segít be a fékezésekkel visszanyert energia felhasználásával.

A JóAutók vezérigazgatója, Halász Bertalan felhívja a figyelmet arra, hogy a mild hibridhajtás hazai elterjedésén néhány éve az lendített, hogy egyre több népszerű márka kizárólag elektromos rásegítéssel felszerelt benzines modelleket kezdett árulni. Minderre a gyártókat a folyamatosan szigorodó uniós károsanyag-kibocsátási normák kényszerítették, különösen a tömegesen eladott kis- és alsó-középkategóriás autók esetében tudnak így autónként kevés, de összességében jelentős kibocsátási kvótát megtakarítani.

Kiszoruló dízelek, túl drága villanyautók. A dízelautók visszaszorulása 11 éve tart, 2013-ban még 46 százalék volt az arányuk, most ez 12%-ra csökkent. A villanyautók sikere elmarad a várakozásoktól, az idei első nyolc hónapban 5753 új villanyautót értékesítettek, ami az összes értékesítés 7 százalékát teszi ki. A nyilvános töltők fizetőssé válása, a kapcsolódó kedvezmények folyamatos megnyirbálása, illetve a pályázati lehetőségek beszűkülése, és a magas árak miatt csökkent irántuk a kereslet.

A használt piac más. A behozott használt autóknak immár 9 százaléka teljesen elektromos meghajtású. Idén augusztus végéig 6368 ilyen járművet regisztráltak, vagyis a hazai autópark villanyautós utánpótlása többségében nem az újautószalonokból, hanem a használtautó-kereskedésekből és a magánimportból származik.

A behozott használt autók között idén is a benzinmotorral hajtott példányok részaránya a legmagasabb: 43 százalék. A dízelhajtású járművek aránya a 2021-ben tapasztalt 37 százalékos mélypontról mostanra 40 százalékra emelkedett vissza. A relatíve magas népszerűség oka, hogy ezek az autók jelentős diszkonttal érhetők el benzines társaikhoz képest a nyugati autópiacokon, emellett a behozott autók idősebbek, és közöttük nagyobb arányban fordulnak elő a presztízsmárkák (Audi, BMW, Mercedes) nagyobb méretű, akkoriban még többnyire dízelmotorral gyártott modelljei.

Összkép. A teljes hazai személyautópark továbbra is főként benzines autókból áll. 2023 év végén a 4,16 millió személygépkocsi 62 százalékában benzinmotor, 32 százalékában pedig dízelmotor üzemelt. Az alternatív meghajtású járművek szegmense egyelőre csupán 7 százalékot tesz ki, ebből a tisztán elektromos járművek aránya mindössze 1 százalék.

The post Ha ilyen autód van, megfelelsz az átlagnak appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed