Az alternatív meghajtású autók elterjedése éppen megtorpant, hiszen idén jelentősen visszaesett az elektromos autók iránti kereslet és azok gyártása, valamint a villanymodellekre való jövőbeli átállásra vonatkozó terveket is módosítják a közigazgatási döntéshozók és az autógyártók is. Úgy tűnik, tovább szaporodnak a problémák: nem csak a tisztán akkumulátoros, hanem az üzemanyagcellás autók fejlődése is elmarad az előzetes várakozásoktól. Az egyik első ilyen modellt a Toyota dobta piacra Mirai néven, ami már a második, egyébként kifejezetten elegáns generációnál jár. Az USA-ban csak Kaliforna államban kapható vagy lízingelhető a töltőhálózat kiépítettsége miatt, de úgy tűnik, még ott sincs minden rendben.
Több Mirai tulajdonos közösen beperelte a Toyotát, mert egész egyszerűen használhatatlannak találják autójukat. Keresetükben kifejtik, a Toyota ígéreteiből nagyon sok nem valósul meg. A gyártó szerint például 575 vagy 647 km-es hatótávval kellene rendelkeznie a szedánnak (modellváltozattól függően), ehhez képest akár 160 km-rel is rövidebb beutazható távot tapasztalnak. A belső égésű motorral szerelt autóknál persze megtapasztalhattuk már, hogy a fogyasztással vernek át, a villnyautóknál ugyanez a helyzet a hatótávval, ugyanakkor arra senki sem számított, hogy két év alatt majdnem háromszorosára növekszik a hidrogén ára (13-ról 36 dollárra kilogrammonként). Eredetileg egy 15 000 dolláros üzemanyagkártyát is kaptak a vevők, amit 5 évre elegendő üzemanyag vásárlásának lehetőségével hirdetett a Toyota, ehhez képest az új árakkal jóval hamarabb elfogy az összeg.
Ezektől is nagyobb baj, hogy maga a tankolás rendkívül problémás. A töltőállomások eleve ritkán helyezkednek el, de ha eljut egyhez a Mirai sofőrje, sokszor meghibásodott és használhatatlan eszközökkel találkozik a helyszínen, vagy a töltőkártya nem kompatibilis az adott helyszín rendszerével. De, ha mindezeket mégis sikerül kikerülni, és azt hiszi a tulajdonos, hogy milyen szerencsésen és gyorsan tud tankolni, akkor jön a feketeleves: a töltés során gyakran annyira lehűl a töltőpisztoly, hogy beragad az autó tanknyílásába, és esetenként akár fél órát is várni kell, hogy felmelegedjen és el lehessen távolítani. A Toyotát hibáztató tulajdonosok szerint a Mirai gyakorlatilag alkalmatlan a hétköznapi használatra, arról nem is beszélve, hogy a fenti problémák súlyosan rontják az autó használtpiaci értékét: 5 évnyi használat után az eredeti árának kevesebb, mint 20%-át éri egy Mirai. A keresetet beadták, kártérítést követelnek a japán gyártótól – kíváncsian várjuk, milyen ítéletet hoz a bíróság.