Justin Timberlake és Tiger Woods közös cége is az ügyfelük, most pedig az Antarktiszt is meg akarják hódítani. Az interaktív dartsjátékot fejlesztő magyar Dartsee öt éve szerezte meg az első ügyfelét, mostanra másfél milliárd forint árbevételű nemzetközi céggé nőtt.
„Éppen Bécsben voltunk egy trade show-n 2023 őszén, pörgettem az Instagramot, és egyszer csak az egyik dartsos oldalon látom a cuccainkat Manhattanben, a T-Squared nevű menő szórakozóhelyen. Leböbbentem: mi a franc ez?” – meséli Borsos Zoltán, az interaktív dartsjátékokat fejlesztő és forgalmazó Dartsee egyik tulajdonosa. Gyors kutakodás után kiderült, hogy a sportbár Justin Timberlake amerikai énekesnek és Tiger Woodsnak, a világ egyik legsikeresebb golfozójának közös vállalkozása, a skóciai St. Andrewsban és New Yorkban, Manhattenben vannak sportbárjaik. (A T-Squared, azaz T2 cégnév a tulajdonosok vezetékneveinek első betűiből jön.)
A Dartseet az különbözteti meg a hagyományos dartstól, hogy itt a dartstábla köré kamerákat telepítenek, és a nyilakat nagy pontosságú algoritmusok detektálják: négy kamera a táblát figyeli és egy külön kamera a játékosokat. A táblák mellé tett képernyőn látványos körítés mellett jelennek meg az eredményeink. A felvételekből a rendszer automatikusan készít egy emlékoldalt i akár, de számos ponton kínál nagyobb bevonódást, közösségi élményt nyújtva a játékosoknak. Természetesen bármilyen játékot vagy különböző kihívásokat is választhatunk, így a kezdők is élvezik a játékot.
A rendszer számol és elemez, ezzel nem kell a játékosoknak törődnie, nekik csak szórakozniuk kell. A Dartsee-táblákat és a szoftvert is az adott hely imázsára lehet szabni. A vendéglátóhelyeknek azért éri meg mindez, mert a játékosok kétszerannyi időt töltenek el egy ilyen tábla előtt, mint egy hagyományos dartstábla esetében.



De vissza a T-Squaredhez. Azonnal összeállt a történet a Dartsee vezetőinek fejében. Egy évvel korábban megkereste őket egy amerikai menedzsmentcég, nem mondták el, hogy kit képviselnek, de nagyon részletesen érdekelte őket a termékük. Zoltánék adtak nekik árajánlatot, elkészítették a látványtervet is, de az érdeklődők aztán eltűntek, és el is felejtették őket. Egy év múlva jelentkeztek, hogy megrendelik a szolgáltatást.
„Még mondtuk is magunk között, hogy jó sokat gondolkodtak, aztán megláttuk az Instagramon, hogy kik ők. Leesett az állunk.”
Azt is megtudták, hogy az alatt az egyévnyi hallgatás alatt épült fel az a felső kategóriás hely Manhattenben, ahova a Dartsee-táblák kerültek. Ma már összesen ezerötszáz telepített táblájuk van világszerte négyszázötven helyen.
Competitive socalizing – Zoltánék erre a trendre építettek induláskor. Azaz az olyan típusú időtöltésre, ami kombinálja az interaktív játékokat, a szórakozást aktivitásokkal, evéssel, ivással és beszélgetéssel, így teremtve közösségi élményt. Az iparág mára mintegy tízmilliárd dolláros piac lett, és Zoltán szerint még jó pár évig felfutóban lesz.
Terray Tamás, a másik résztulajdonos azt mondja, a Dartsee sokkal inkább szól a közösségben levésről, mint a dartsról. Amikor elkezdték kutatni a piacot, és potenciális ügyfelekkel beszélgettek, hamar kiderült, hogy a helyeket nagyon érdeklik a covid izolált világa után a társasági élvezeteket kínáló szórakozási lehetőségek. Már jó pár éve az a trend, mondja Tamás, hogy akár több száz éves kocsmákat zárnak be Nagy Britanniában, és olyan helyeket nyitnak, ahol a vendégek nemcsak isznak és beszélgetnek, hanem játszanak is. „A Dartseevel az a célunk, hogy embereket ne a virtuális világban, hanem a fizikai térben hozzunk össze.”
Párizsban rájuk alapoztak

A cég egyik alapítója, többségi tulajdonosa, Vass László még semmit sem tudott a világban ébredező trendről, amikor jó néhány évvel korábban Tamással korábbi közös cégük, a szoftverfejlesztő IMind irodájának dartstáblájára dobálta a nyilakat. László még egyetemistakorában kapott rá a dartsozásra, és éveken át foglalkoztatta, hogy milyen jó lenne a táblára webkamerát szerelni, és így pontozni a játékot a számok manuális összeadogatása helyett.
Végül nekifogott a megvalósításnak, mert a technológia, mint mondja, akkor már reális esélyt adott a megvalósításra. „Hobbiprojektként dolgoztam rajta otthon – mondja –, esténként, három éven át. aztán evidens volt, hogy az első, akivel megosztom, Tamás, akivel egyetem után megalapítottuk első cégünket.”
László eredeti ötlete az volt, hogy kiraknak egy mobiltelefont az asztalra, hogy az nézze a dartstáblát. Fél év próbálkozás után rájött, hogy a mobilos verzió nem működik. A kamera túl messze van a táblától, a kép kicsi, a megvilágítás rossz. „Volt egy tesztrendszerünk egy kocsmában. Hétfő esténként odajártam játszani és tesztelni.” A próbálkozásokról és a javított verziókról videókat készített, és feltöltötte őket a YouTube-ra. Innen jöttek az első érdeklődők.
A Dartseet eleve felső kategóriás szórakozóhelyekre, kocsmákra pozícionálják. Az a terv, hogy csak akkor mennek lejjebb, ha ott telítődik a piac. Sokan szerettek volna exkluzivitást, hogy minél jobban kitűnjenek, de ezt nem engedték meg senkinek.
A céghez az indulás után azonnal csatlakozott Borsos Zoltán. „Ültünk a Bambiban az ismerősökkel – meséli Tamás –, kérdezgettem őket, tudnak-e valakit, aki jól jöhet az értékesítésben. A Borsi biztosan jó lesz neked, mondták.” Zoltánnak eleinte nem volt kedve egy alapvetően hardvernehéz céghez csatlakozni, de aztán az első játék „olyan dopaminlöketet adott a fizikai eszköz és a digitális játék találkozása miatt”, hogy rögtön igent mondott. Később résztulajdonos is lett.
Az első ügyfelük a párizsi Les Petites Flèches lett 2019-ben, egy évvel a megalakulásuk után. „Találtunk egy Facebook-csoportot, ahol megláttuk a Dartseet, rákerestünk, és nem láttuk, hogy ez a fajta technológia bárhol másutt meglenne” – mondja Matthieu Coat, a Les Petites Flèches tulajdonosa. Írtak egy üzenetet Lászlónak és Tamásnak, egyeztetni kezdtek, hogyan vihetnék a technológiát Párizsba. Matthieuék az első naptól a Dartseere alapozták a Les Petites Flèches megnyitását. A speciális dartsszal a kezdőktől a gyakorlott játékosokig tudnak vendégeket bevonzani – ma már három különböző párizsi helyen tesznek így.
Mintha IKEA-bútort szerelnél össze
Tamás kedvenc Dartsee-helyei a tengerjáró hajók és a svédországi Kiruna. Az északi sarkkörtől 145 km-re északra fekvő településen május végétől július közepéig egyáltalán nem megy le a nap. „Egyetlen kocsma van az egész környéken a semmi közepén, néha beáll egy ember, és black jacket játszik prémes sapkában és kesztyűben.” Magyarországon csak egy rendszerük működik, és egyelőre csak tesztelésre használják, de a közeljövőben a tervek szerint megnyílik az első hely, ahol ott lesznek. (Ennél részletesebben erről nem nyilatkoztak.)
Fotó: Ránki Dániel
A cég gyors terjeszkedését nagyban segíti, hogy az ügyfelek maguk is tudják telepíteni a rendszert, ami Tamás szerint olyan nehéz, „mintha egy IKEA-bútort szerelnél össze”. Ők csak kiküldik az eszközöket és a telepítési útmutatót, a többi, mondja, gyerekjáték.
Az Antarktisz kivételével az összes földrészen ott vannak. „Ott már ingyen is odaadnánk valakinek, csak hogy kimaxoljuk az összes kontinenst” – mondja Tamás. A piackutatáson már túl vannak, van ott egy kutatóbázis pár száz emberrel, meg két kocsma. Lelassult arrafelé az élet, csakúgy, mint a tárgyalásaik: havonta váltanak egy-egy levelet.
„Pedig nagyon szívesen kimennék Dartseet telepíteni az Antartktiszra bundás kesztyűben és sapkában. Addig nem nyugszom, amíg nem kerül oda egy táblánk.”
Az első ügyfélszerzéstől számítva öt év telt el, 2024-ben már közel egymilliárd forint volt a nettó árbevételük. Az árazásról nem beszélnek, csak annyit árulnak el, hogy a hardvert ingyen adják, az ügyfelek a szoftverhasználatért fizetnek havidíjat, ezért teljes körű garanciát kapnak, valamint időről időre új játékokat, cseretáblát és eszközöket.

A leghatékonyabb marketingeszközük maga a termékük, mondják a tulajdonosok. Tamás szerint jó, hogy minden potenciális ügyfélnek azt tudják mondani: „menj be egy szórakozóhelyre a világban, fizetünk neked egy órát, hogy játssz”. Eddigi eredményeiket kizárólag saját forrásból érték el. Tamás szerint a Dartsee az átlagnál „szálkásabb” cég, az első években mindenki mindent csinált: ügyféltámogatást, telepítést. Napi tizenkét órában. Mindenki távolról dolgozik, van hondurasi, argentin, pakisztáni, Fülöp-szigeteki és az Azori-szigeteken élő szlovén kollégájuk.
„Azt szoktuk mondani, hogy mi vagyunk a világ legkisebb multija.”
László azt mondja, újra és újra rácsodálkozik, mennyire magával ragadja az embereket a Dartsee. Amikor a helyszínen segítenek a telepítésben vagy a betanításban, azt látják, hogy a nap végére a bár tulajától a helyi alkalmazottakon át az épp ott dolgozó villanyszerelőig mindenki beáll játszani. „Pillanatok alatt csapattá válnak.”
The post Justin Timberlake is használja?! Különleges magyar dartstáblák csendes világsikere appeared first on Forbes.hu.