Kártyavárként dőlhet össze az EU-s autóipar terve a gyenge villanyautó-eladások miatt

Az EU 2025-ös CO2-kibocsátási céljai körülbelül 15 százalékkal alacsonyabbak, mint a 2021-es norma volt. Így a szakértők szerint minden egyes autógyártó eladásait legalább 20 százalékban teljesen elektromos járműveknek kellene kitennie. Ezzel szemben a villanyautók piaci részesedése 2024-ben körülbelül 14 százalék volt. A célok elmaradása esetén 95 euró bírságot kell fizetni a gyártóknak grammonként a túllépett CO2-kibocsátás után. A villanyautó-gyártók, mint a Tesla, milliárdokat kaszálhatnak azzal, hogy összefognak az elektromos járművek eladásában küzdő társaikkal, akiknek ez a megoldás még mindig olcsóbb, mint kifizetni a bírságokat.

Bár szinte biztos, hogy a teljes EU-s jóváhagyás után három éve lesz a gyártóknak a 2025-ös CO2 többletet ledolgozni, az autógyártók mégis tiszteletben tartják a korábbi összefogásokat.

A nemrég nyilvánosságra került EU dokumentumok alapján azonban a Honda és a Suzuki is csatlakozott a Tesla összefogásához, tehát két újabb gyártó elmaradását is a Teslának kellene kiegyensúlyoznia. Így viszont már jelentős aggodalomra adhatnak okot a Tesla 44 százalékkal csökkenő európai eladásai is. Ha ugyanis a Tesla nem szedi össze magát, akkor nem tudják majd kompenzálni a partnereik magasabb flottakibocsátását, ami az összefogás minden résztvevőjének fájdalmas következményekkel járna. A másik jóváhagyott összefogást a Mercedes-Benz vezeti, és több Geely márkát is magában foglal: a Volvót, amely várhatóan jelentősen alatta marad a CO2-kvótának; a Polestart, amely csak elektromos járműveket árusít; illetve a Smartot, amely a Mercedes és a Geely 50/50-es közös vállalkozása, és szintén csak elektromos autókat árusít Európában. Ha azonban az elkövetkező években sem sikerül több villanyautót eladni a gyártóknak, akkor nem csak a Tesla csökkenő eladásai jelentenek majd problémát. Amennyiben ugyanis a teljes piac nem tudja teljesíteni a kvótát, úgy akárhogy is fognak össze, hatalmas bírságokra számíthatnak 2027-ben, amelyeket végül a vásárlók fognak megfizetni.

 

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed