Még az 5. életévemet sem töltöttem be, amikor először találkoztam vele. Mégis tisztán emlékszem a pillanatra, amikor először megláttam a szalon előtt a „nullkilométeres” Swiftet. Élénken él az emlékezetemben az is, mennyire türelmetlenül vártam, hogy a kötelező vásárlási körök letudása után végre elinduljunk haza az újdonsült autónkkal. Akkor még sejtésem sem lehetett róla, hogy 17 évvel később darabjaira kell szednem a kocsi élettörténetét egy használtteszt kedvéért, de legalább nem lesz nehéz dolgom, hiszen viszonylag sok időm volt megismerkedni vele, és ma már tudom, hogy még a magyar utakon is egy ritkábbnak számító Swiftben nőttem fel.
Ma már 7 millió forint alatt lehetetlen új Swiftet venni, ám akkoriban (még éppen a 2008-as gazdasági világválság előtt) a 3,5 millió forintos vételár kifejezetten borsosnak számított, ugyanis a legmagasabb felszereltségi szinttel kiállított bemutatóautót vásárolta meg a család. A gyakorlatban ez olyan extrákat jelent mint a központi zár, vagy éppen a ködlámpa.
Az utastérben már sokkal több az érdekesség. A Swiftből rengeteg példányt találni a Használtautó.hu felületén is, akár ezzel az évjárattal is, de digitális klímával szinte egy kezemen meg tudom számolni, hányat kínálnak eladásra – ezeket javarészt 1,5-2 millió forintos vételáron. Mondanom sem kell, sokkal egyszerűbb vele az élet, mint a kizárólag tekerős alternatívával, és az elmúlt évek megpróbáltatásait is jól bírta, hiszen még ma is hibátlanul funkcionál.
Felette a 7 colos kijelző természetesen utólagos modernizáció, abból viszont nem a legjobb, hiszen még az Android Auto vagy az Apple CarPlay sem futtatható rajta, de legalább a BlueTooth működik, így a gyárival ellentétben nem kell kábelekkel és CD korongokkal vacakolni. A kormány mögött viszont a jól megszokott analóg óracsoport, ám ez is egy kicsit eltér a tömeg Swiftekétől, hiszen az ezüst dísz, amely a kilométerórát öleli körbe, ugyancsak a magasabb felszereltségi szintekhez járt.
Persze, nem csak a ködlámpa és a digitális klíma dobta meg az újkori vételárát több mint 600 ezer forinttal az alap kivitelhez képest. Akkoriban ugyancsak feláras kényelmi opciónak számított a kulcsnélküli indítás, ám a fő ok, amiért a legdrágább Swiftre esett a választás az a biztonság volt. Emiatt alapesetben sem lehet támadni, hiszen 2007-ben 5 csillagos töréstesztet produkált az Euro NCAP-en, de a függönylégzsákok csak ezzel a csomaggal kerültek az autóba, jelentősen növelve a hátul utazók biztonságát.
Bevett poén autószerelői körökben, hogy a Swift addig volt jó, amíg „semmi” nem volt benne. A 17 éves, felextrázott Swift lehetne az ellenpélda, hogy ez csak egy városi legenda. A szűk 150 ezer kilométer alatt a legköltségesebb javításnak a kuplungcsere számított. A kopó alkatrészeken kívül a vezető oldali ablakemelő elektronika mondta fel egyszer a szolgálatot, illetve nagyjából 10 éves korában a központi zár is tönkrement (bár lehet, ha megengedőek vagyunk akkor ezeket is betudjuk kopó alkatrésznek). Ám utóbbi hiba egy villámcsapás után jelentkezett, így vélhetően Föld Anya számlájára írható. Ellenben a típushibaként ismert ABS-kocka meghibásodás a mai napig nem bukkant fel.
Ahogy a legtöbb 2007-es Swiftben, úgy ebben is az 1,3 literes, 4 hengeres benzinmotor teljesít szolgálatot. Ennek legköltségesebb szervizigénye az ékszíjcsere volt – igaz ez kétszer is – viszont ezt leszámítva semmilyen komolyabb probléma nem ütötte fel a fejét, ma is jól húz a 91 lovas blokk.
Az autó megváráslásra után nem sokkal négy főre bővült a család, ám két kisgyerekkel még vígan el lehetett benne férni. Persze, egy nyaralásra már akkor is elő kellett szedni a tetőboxot, mert a 213 literes csomagtartó nem sok mindenre elég, de az extra tárolóval ki lehetett úgy matekozni a poggyászokat, hogy mindenki túlélje az utat. Ma ez már elképzelhetetlen lenne, hiszen ahogy nőttünk, az autó úgy „ment össze”. A Swift sosem volt arról híres, hogy hátul fejedelmi lenne a térkínálat, de ezt csak felnőttként tapasztalja meg az ember. Nem tagadom, ma már a kormány mögött érzem magam a legjobban, két SUV között szívesen visszapattanok a korosodó családi autóba, mert a vezetési élménye manapság is őszinte. Hiába közel másfél tonna a kis ferdehátú, bármikor kapható egy dinamikusabb körre, bár az őszintét megvallva, ha valaki Swifttel akarja csapatni, akkor a Sportot kell választania.
Bármennyire is szeretem a Swiftet, ahogy ma is, már akkor is létezett belőle szebb, jobb, kényelmesebb, vagy épp gyorsabb. De mint oly sok magyar családnál, nálunk is a vételár és a fenntartási költségek játszották a főszerepet a megvásárlásakor. A Használtautó.hu felületén az egyik leggyakoribb típusról van szó, így széles a kínálat. Amikor ezeket a sorokat írom, a 2007-es évjáratból az 1,3 literes benzinmotorral a legolcsóbb példányt 750 ezer forintért hirdetik, míg a legdrágábbat nem egészen 2 millió forintért, amelyben szintén nem található digitális klíma, de a fiatalabb modellekben is ritka ez az extra.