Momentum: az iskolák közel egyharmadában négy vagy négynél több különböző szakos pedagógus hiányzik

Az iskolák több mint kétharmadát érinti a pedagógushiány – közölte Tóth Endre, a Momentum országgyűlési képviselője Facebook-oldalán. A politikus megjegyezte, hogy az adatokhoz való hozzáférés nem a legegyszerűbb feladat Magyarországon, mert az oktatásirányítás „egyszerűen tagadja a pedagógusuhiány létét”.

 Mikor a BM-t kérdeztem, akkor az volt a válasz, hogy „Gyurcsány”, mikor a tankerületekhez fordulatam, akkor azt írták, hogy „a köznevelésben nem státusz/álláshely alapú, hanem az előírt köznevelési alapfeladatokhoz igazodó humánerőforrás-gazdálkodás folyik, így a kérdésekben megfogalmazott adatokat a Tankerületi Központ nem tart nyilván

– írja Tóth. A Momentum politikusa kiemeli, hogy a BM titkolózásának ellenére sikerült megtudni, hogy mekkora lehet is a baj valójában: „Szerencsére nem hagytuk ennyiben a dolgot, és kollégáim segítségével a kompetenciamérés során az iskolaigazgatók által kitöltött intézményi kérdőíveket hívtuk segítségül, hogy közelebb kerüljünk az igazsághoz”, jelezte.

A politikus egyúttal arról is beszámolt, hogy összesen nyolc hónapot kellett várniuk, majd a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz kellett fordulniuk, hogy érdemi választ kapjanak az Oktatási Hivataltól.

A 2023-as kompetenciamérésben részt vevő iskolák 77%-a jelzett hiányt valamilyen szakos pedagógusból. Ráadásul a probléma, úgy tűnik, kifejezetten koncentráltan jelentkezik az iskolák egy részében, hiszen az intézmények közel egyharmadában négy vagy négynél több különböző szakos pedagógus hiányzik

– közölte. A posztból az is kiderül, hogy a legnagyobb hiány a készségtárgyakat (testnevelés, rajz, ének) oktató tanárokból van, az iskolák 35 százaléka küzd a hiányukkal, de jelentős a hiány természettudományos tárgyakat (iskolák 32%-a), matematikát (iskolák 30%-a) és informatikát (30%-a) oktató pedagógusokból is.

Sok iskolában hiányoznak tanítók is (29%), illetve az iskolák egynegyedében nincs elég idegennyelv tanár és gyógypedagógus sem. A legkevesebb hiányzó a humán tárgyak (magyar, történelem) esetében van, ezen a szakterületen „mindössze” az iskolák 12%-ban nincs elég pedagógus.  A kompetenciamérésben részt vevő intézményekben összesen 6043 betöltetlen pedagógus-álláshelyet jeleztek az intézményvezetők 2022-ben

– áll a bejegyzésben.

Kapcsolódó
Radó Péter: Nyilvánvaló, hogy komoly dráma van, ami erősen hat az oktatás minőségére
A rendszer úgy van kitalálva, hogy a pedagógushiányt lényegében elfedje – mondta az oktatáskutató a 24.hu kérdésére.

The post Momentum: az iskolák közel egyharmadában négy vagy négynél több különböző szakos pedagógus hiányzik first appeared on 24.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed