Áll a bál az egyik ünnepelt gyártó körül, a másik kidobta a legjobb tévéjét. Idő közben feltűnt egy teljesen új technológia, egy másik pedig haldoklik, holott öntötték bele a pénzt. Persze kár még temetni az iparágat.
A televíziós iparág sosem volt egy nyugodt terület, hiszen egy óriási piacról van szó, amelyért kőkemény harc zajlik. Az év első két hónapjában még a szokásosnál is intenzívebben fortyogott a szektor, annyi minden történt, mint máskor egy év alatt sem.
Több olyan bejelentés, kiszivárgás is történt, ami meglepetésként ért mindenkit. Ráadásul kijöttek a friss piackutatási adatok, amik szintén tartogattak érdekességeket.
A Panasonic, és a kegyetlen szivárogtatás
Az év eddigi legsokkolóbb húzása az egyik utolsó talpon maradt japán gyártóhoz kötődik. A Panasonic január első napjaiban a világ egyik legnagyobb, legfontosabb tech kiállításán, a vegasi CES-en hosszú idő után komoly tévéflottával volt jelen.

Megerősítve ezzel azt, hogy tényleg visszatért készülékeivel az Egyesült Államokba. Sőt, ott és akkor az egyik felső vezető azt mondta a Forbesnak, hogy ez csak a kezdet. Nagyon úgy fest, hogy Kanadát és Ausztráliát is célba veszi a cég újra. Két olyan gazdag és így prémium termékek iránt érdeklődő országot, amelyet korábban elhagyott a költségcsökkentés miatt.
Tehát úgy tűnt, a Panasonic tényleg elszánta magát, hogy visszaépítse elveszített piaci pozícióit.
Ehhez képest február elején Yuki Kusumi, a cégcsoport CEO-ja egy, a befektetőkkel és elemzőkkel lefolytatott zárt körű meetingen kifejtette, hogy racionalizálást hajtanak végre. Ennek részeként pedig a terveik között szerepel, hogy eladják a televíziós részleget is.
Az információt kiszivárogtatta a Nikkei Asia, és a hír bombaként robbant. Nem, hogy a vásárlókat, vagy viszonteladó partnereket, hanem még a munkatársakat is váratlanul érte.
Hogy ez az egész mennyire nem volt előkészítve, jól jelzi, azóta is csak egy rövid közleményt adtak ki. Ennek értelmében a televíziós szekció értékesítése még egyáltalán nem biztos, a jövőről nem született döntés, és hamarosan érkeznek a 2025-ös modellek.
A hír hallatán egyébként komoly felvásárlási láz indult Nyugat-Európában, ami miatt több helyen Panasonic-készlethiánnyal kell szembenéznie a kereskedőknek.
A közvélemény és újságírók sem kímélik a Panasonic vezetését: általános vélekedés, hogy ez az elintézési mód méltatlan volt a nagy múltú, tradicionális értékekre papíron nagy hangsúlyt fektető japán céghez.
Az LG, és mikrolencse-vakság
Bár több, mint 20 cég kínálatában vannak jelen a legjobb képminőséget produkáló OLED televíziók, de mindenki az LG-től vagy a Samsungtól vásárolja az ehhez szükséges képernyőt. E két koreai cég uralja ezt a területet, és komoly innovációs háborút folytatnak egymással.
A cél jelenleg a minél nagyobb fényerő elérése, aminek köszönhetően világos szobában is nagyon látványos lehet a kép, illetve szebb az – egyre inkább elterjedőben lévő – úgynevezett nagy dinamikatartományú tartalmak (HDR) megjelenítése.
A Samsung Display a kvantumpontos, QD-OLED technológiájával jó irányba indult el, amire az LG Display egy teljesen más elven működő, mikrolencsés MLA OLED eljárással reagált. Az elmúlt két évben azt hallgathattuk ez utóbbi vállalattól, hogy a mikrolencse milyen fantasztikus dolog, ez lesz a jövő, és tény, hogy szemmel láthatóan megnőtt a tévék fényereje.
Ehhez képest az év elején derült égből villámcsapásként ért a hír: az LG elengedi ezt a megoldást. Helyette pedig érkeznek az RGB Tandem panelek, amelyekben újfajta foszforos anyagot használnak, és ezzel érik el a nagyobb fényességet.

Állítólag a tavalyihoz képest is 40 százalékkal nőtt a fényerő, és amit láttam, annak alapján nagyon ígéretes ez az új kijelző. De ezzel együtt maradnak kérdések az emberben, pláne azért, mert az LG Display semmi érdemlegeset nem kommunikál a váltással kapcsolatban.
Nem árulják el, hogy mi volt az ok, aminek következtében a legvadabb találgatások kaptak szárnyra. Köztük akadnak olyanok, amelyek szerint a mikrolencsés megoldás rosszat tett a kép minőségének. Ez pedig értelemszerűen hátrányt jelent magának az LG-nek, és a többi partnernek (Philips, Panasonic) is. Hiszen még egy darabig forgalmazzák az MLA-kijelzős televíziókat is, ám azok értékesítését ez megnehezítheti.
Én személy szerint egyébként semmi problémát nem tapasztaltam, és meg vagyok győződve arról, hogy egy-két éven belül a mikrolencsék is visszatérnek. De tényleg elég döbbenetes, hogy nem árulnak el semmit.
8K: Vége a dalnak?
Az iparág egyik leghitelesebb piackutató cége az Omdia, amely kihozta a tavalyi évre vonatkozó jelentéseit. Ebből feketén-fehéren kiderült, hogy az egykor a forradalminak kikiáltott 8K technológiának a jelek szerint végleg harangoztak.
Annyira kevés fogyott az ilyen extrémen nagy felbontású termékekből, hogy statisztikai hibahatáron belülre kerültek az értékesítési adatok.
Így aztán fel sem tüntették a termékcsaládot az elemzésekben. Ebben persze az is szerepet játszott, hogy 2024-ben jóval kevesebb ilyen készüléket hoztak forgalomba, mint korábban. De ez sem jelenthet mást, mint hogy látva a lanyha érdeklődést, a gyártók is kiszerettek e termékekből.

2025-re pedig a Samsung maradt az egyedüli szereplő, amely – egyelőre – megtartotta portfóliójában a 8K tévéket. Lehet, hogy közeleg a dicstelen vég? Nem lennénk meglepve, mert bár a technológiában lenne fantázia, de annyira kevés a tartalom, hogy egyszerűen nem lehet kihasználni az óriási, 4K-nál négyszer nagyobb részletességben rejlő erőt.
Új technológia a semmiből
Az ősi LCD-eljárásban még mindig többen látnak valamiféle jövőt, amit tökéletesen bizonyít, hogy újabb evolúciós fázisba ért el ez a technológia.

Az év elején több cég is színre lépett olyan kijelzőkkel, amelyeknél a háttérvilágítást piros, kék és zöld fénykibocsátó diódák szolgáltatják a korábbi egyszínű módszer helyett. Ezt a megoldást a kínai cégek, a Hisense és a TCL RGB Mini LED-nek, a Samsung pedig RGB Micro LED-nek nevezi.
Állításuk szerint így tovább fokozható a fényerő úgy, hogy a tónusok minden korábbinál erőteljesebbek lesznek.
Legalábbis ahhoz képest, mint amit korábban az LCD alapú készülékektől megszokhattunk. Megnéztem mind a három gyártó friss, most bemutatott ilyen prototípusát, és a látvány tényleg nem volt rossz. De az is tény, hogy direkt az eseményre tenyésztett demonstrációs anyagok futottak rajtuk, és persze ideális fényviszonyok mellett.

Mindenesetre az tény, hogy ez megint egy olyan húzás, amivel az említett három cég megpróbál ellépni a vetélytársaitól. Jelen állás szerint ez az RGB háttérvilágítás lesz az az eljárás, ami a közeljövőben megkavarhatja az erőviszonyokat a felső kategóriában.
Növekvő piac
Az említett Omdia jelentésből az is kiderült, hogy kár még temetni a televíziós iparágat. Három év után először ugyanis növekedést realizálhattak az elemzők.
208,83 millió új televíziókészülék talált gazdára 2024-ben, amely 3 százalékkal több, mint egy évvel korábban.
Bőven van még erő a tévékben, nem véletlen, hogy a piaci szereplők ennyi mindennel kísérleteznek. Megjósolni nem, csak megtippelni lehet, hogy mit hoz a jövő. Az egészen biztos, hogy idén is turbulens marad a szektor, ami nem könnyíti meg a vásárlók és a kereskedők dolgát sem.
The post Őrület, hogy mi zajlik éppen a televíziós piacon appeared first on Forbes.hu.

