Őrület, hogy mi zajlik éppen a televíziós piacon

Áll a bál az egyik ünnepelt gyártó körül, a másik kidobta a legjobb tévéjét. Idő közben feltűnt egy teljesen új technológia, egy másik pedig haldoklik, holott öntötték bele a pénzt. Persze kár még temetni az iparágat.


A televíziós iparág sosem volt egy nyugodt terület, hiszen egy óriási piacról van szó, amelyért kőkemény harc zajlik. Az év első két hónapjában még a szokásosnál is intenzívebben fortyogott a szektor, annyi minden történt, mint máskor egy év alatt sem.

Több olyan bejelentés, kiszivárgás is történt, ami meglepetésként ért mindenkit. Ráadásul kijöttek a friss piackutatási adatok, amik szintén tartogattak érdekességeket.

A Panasonic, és a kegyetlen szivárogtatás

Az év eddigi legsokkolóbb húzása az egyik utolsó talpon maradt japán gyártóhoz kötődik. A Panasonic január első napjaiban a világ egyik legnagyobb, legfontosabb tech kiállításán, a vegasi CES-en hosszú idő után komoly tévéflottával volt jelen.

Panasonic tv piac
A Panasonic fontolgatja a tv szekció eladását.

Megerősítve ezzel azt, hogy tényleg visszatért készülékeivel az Egyesült Államokba. Sőt, ott és akkor az egyik felső vezető azt mondta a Forbesnak, hogy ez csak a kezdet. Nagyon úgy fest, hogy Kanadát és Ausztráliát is célba veszi a cég újra. Két olyan gazdag és így prémium termékek iránt érdeklődő országot, amelyet korábban elhagyott a költségcsökkentés miatt.

Tehát úgy tűnt, a Panasonic tényleg elszánta magát, hogy visszaépítse elveszített piaci pozícióit.

Ehhez képest február elején Yuki Kusumi, a cégcsoport CEO-ja egy, a befektetőkkel és elemzőkkel lefolytatott zárt körű meetingen kifejtette, hogy racionalizálást hajtanak végre. Ennek részeként pedig a terveik között szerepel, hogy eladják a televíziós részleget is.

Az információt kiszivárogtatta a Nikkei Asia, és a hír bombaként robbant. Nem, hogy a vásárlókat, vagy viszonteladó partnereket, hanem még a munkatársakat is váratlanul érte.

Hogy ez az egész mennyire nem volt előkészítve, jól jelzi, azóta is csak egy rövid közleményt adtak ki. Ennek értelmében a televíziós szekció értékesítése még egyáltalán nem biztos, a jövőről nem született döntés, és hamarosan érkeznek a 2025-ös modellek.

A hír hallatán egyébként komoly felvásárlási láz indult Nyugat-Európában, ami miatt több helyen Panasonic-készlethiánnyal kell szembenéznie a kereskedőknek.

A közvélemény és újságírók sem kímélik a Panasonic vezetését: általános vélekedés, hogy ez az elintézési mód méltatlan volt a nagy múltú, tradicionális értékekre papíron nagy hangsúlyt fektető japán céghez.

Az LG, és mikrolencse-vakság

Bár több, mint 20 cég kínálatában vannak jelen a legjobb képminőséget produkáló OLED televíziók, de mindenki az LG-től vagy a Samsungtól vásárolja az ehhez szükséges képernyőt. E két koreai cég uralja ezt a területet, és komoly innovációs háborút folytatnak egymással.

A cél jelenleg a minél nagyobb fényerő elérése, aminek köszönhetően világos szobában is nagyon látványos lehet a kép, illetve szebb az – egyre inkább elterjedőben lévő – úgynevezett nagy dinamikatartományú tartalmak (HDR) megjelenítése.

A Samsung Display a kvantumpontos, QD-OLED technológiájával jó irányba indult el, amire az LG Display egy teljesen más elven működő, mikrolencsés MLA OLED eljárással reagált. Az elmúlt két évben azt hallgathattuk ez utóbbi vállalattól, hogy a mikrolencse milyen fantasztikus dolog, ez lesz a jövő, és tény, hogy szemmel láthatóan megnőtt a tévék fényereje.

Ehhez képest az év elején derült égből villámcsapásként ért a hír: az LG elengedi ezt a megoldást. Helyette pedig érkeznek az RGB Tandem panelek, amelyekben újfajta foszforos anyagot használnak, és ezzel érik el a nagyobb fényességet.

LG G4
LG G4 – Mikrolencsés technológiával.

Állítólag a tavalyihoz képest is 40 százalékkal nőtt a fényerő, és amit láttam, annak alapján nagyon ígéretes ez az új kijelző. De ezzel együtt maradnak kérdések az emberben, pláne azért, mert az LG Display semmi érdemlegeset nem kommunikál a váltással kapcsolatban.

Nem árulják el, hogy mi volt az ok, aminek következtében a legvadabb találgatások kaptak szárnyra. Köztük akadnak olyanok, amelyek szerint a mikrolencsés megoldás rosszat tett a kép minőségének. Ez pedig értelemszerűen hátrányt jelent magának az LG-nek, és a többi partnernek (Philips, Panasonic) is. Hiszen még egy darabig forgalmazzák az MLA-kijelzős televíziókat is, ám azok értékesítését ez megnehezítheti.

Én személy szerint egyébként semmi problémát nem tapasztaltam, és meg vagyok győződve arról, hogy egy-két éven belül a mikrolencsék is visszatérnek. De tényleg elég döbbenetes, hogy nem árulnak el semmit.

8K: Vége a dalnak?

Az iparág egyik leghitelesebb piackutató cége az Omdia, amely kihozta a tavalyi évre vonatkozó jelentéseit. Ebből feketén-fehéren kiderült, hogy az egykor a forradalminak kikiáltott 8K technológiának a jelek szerint végleg harangoztak.

Annyira kevés fogyott az ilyen extrémen nagy felbontású termékekből, hogy statisztikai hibahatáron belülre kerültek az értékesítési adatok.

Így aztán fel sem tüntették a termékcsaládot az elemzésekben. Ebben persze az is szerepet játszott, hogy 2024-ben jóval kevesebb ilyen készüléket hoztak forgalomba, mint korábban. De ez sem jelenthet mást, mint hogy látva a lanyha érdeklődést, a gyártók is kiszerettek e termékekből.

Neo QLED 8K

2025-re pedig a Samsung maradt az egyedüli szereplő, amely – egyelőre – megtartotta portfóliójában a 8K tévéket. Lehet, hogy közeleg a dicstelen vég? Nem lennénk meglepve, mert bár a technológiában lenne fantázia, de annyira kevés a tartalom, hogy egyszerűen nem lehet kihasználni az óriási, 4K-nál négyszer nagyobb részletességben rejlő erőt.

Új technológia a semmiből

Az ősi LCD-eljárásban még mindig többen látnak valamiféle jövőt, amit tökéletesen bizonyít, hogy újabb evolúciós fázisba ért el ez a technológia.

RGB LED
Felbukkant egy új technológia.

Az év elején több cég is színre lépett olyan kijelzőkkel, amelyeknél a háttérvilágítást piros, kék és zöld fénykibocsátó diódák szolgáltatják a korábbi egyszínű módszer helyett. Ezt a megoldást a kínai cégek, a Hisense és a TCL RGB Mini LED-nek, a Samsung pedig RGB Micro LED-nek nevezi.

Állításuk szerint így tovább fokozható a fényerő úgy, hogy a tónusok minden korábbinál erőteljesebbek lesznek.

Legalábbis ahhoz képest, mint amit korábban az LCD alapú készülékektől megszokhattunk. Megnéztem mind a három gyártó friss, most bemutatott ilyen prototípusát, és a látvány tényleg nem volt rossz. De az is tény, hogy direkt az eseményre tenyésztett demonstrációs anyagok futottak rajtuk, és persze ideális fényviszonyok mellett.

RGB Mini LED
A színek erőteljesebbek és a fényerő nő.

Mindenesetre az tény, hogy ez megint egy olyan húzás, amivel az említett három cég megpróbál ellépni a vetélytársaitól. Jelen állás szerint ez az RGB háttérvilágítás lesz az az eljárás, ami a közeljövőben megkavarhatja az erőviszonyokat a felső kategóriában.

Növekvő piac

Az említett Omdia jelentésből az is kiderült, hogy kár még temetni a televíziós iparágat. Három év után először ugyanis növekedést realizálhattak az elemzők.

208,83 millió új televíziókészülék talált gazdára 2024-ben, amely 3 százalékkal több, mint egy évvel korábban.

Bőven van még erő a tévékben, nem véletlen, hogy a piaci szereplők ennyi mindennel kísérleteznek. Megjósolni nem, csak megtippelni lehet, hogy mit hoz a jövő. Az egészen biztos, hogy idén is turbulens marad a szektor, ami nem könnyíti meg a vásárlók és a kereskedők dolgát sem.

The post Őrület, hogy mi zajlik éppen a televíziós piacon appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed