Az Európai Unió elfogadta az új irányelveket, amelyek biztosíthatják a jövőben, hogy akit külföldön eltiltottak a vezetéstől, annak a jogosítványát bevonja a kibocsátó ország.
Az Európai Unió Tanácsa új jogszabályt fogadott el a közlekedés biztonságának javítása érdekében. Az új szabályozás célja, hogy megszüntesse a súlyos közlekedési szabálysértést elkövetők büntethetősége terén tátongó joghézagot és biztosítsa, hogy az egyik tagállamban eltiltott sofőrök sehol ne vezethessenek – olvasható a portálon.
Az EU célja, hogy 2050-re elérje a Vision Zero program keretében a halálos és súlyos közúti balesetek számának nullára csökkentését. Az elmúlt évek statisztikái azonban azt mutatják, hogy bár történtek előrelépések, az eddigi intézkedések nem bizonyultak elég hatékonynak.
A közúti szabálysértések szankcióinak következetes érvényesítése alapvető fontosságú. Az új irányelv értelmében a tagállamok kötelesek lesznek kiadni egymásnak azon járművezetők listáját, akiket eltiltottak a vezetéstől, így biztosítva, hogy a szabálysértők ne bújhassanak ki a felelősség alól, ha egy másik országban követnek el súlyos szabályszegést.
Jó ideje így működik ez a gyorshajtásokkal is: ha például Németországban kapott el a traffipax, egy-két héten belül kopogtatott itthon a postás, és hozta a büntetést.
Az új irányelv meghatározza az eltiltások típusait, és kizárja azokat az eseteket, amelyek három hónapnál rövidebb időtartamúak vagy amelyekből kevesebb mint egy hónap van hátra.
Három év lesz a szabályok bevezetésére
Az információkat az EU digitális vezetői engedélyhálózatán (RESPER) keresztül osztják meg egymással a tagállamok.
A szabályozás lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy saját területükön további feltételeket szabjanak meg az eltiltott vezetőkkel szemben. Az irányelvet rendszeresen értékelik majd, hogy szükség esetén kiterjesszék azt más szabálysértésekre vagy visszaeső elkövetőkre. Szóval ha a jövőben egy sofőr súlyos szabálysértést követ el egy másik EU-s országban – például ittas vezetést –, az ott kiszabott vezetői engedély bevonása a saját országában is érvényes lesz.
Az Európai Tanács által elfogadott álláspont alapján megkezdődnek az egyeztetések az Európai Parlamenttel. Az irányelv végső elfogadása után a tagállamoknak három évük lesz a szabályok bevezetésére.
A kezdeményezés egy lépés afelé, hogy az EU-s közlekedési szabályok következetesen érvényesüljenek, függetlenül attól, hogy melyik tagállamban történik a szabályszegés.
The post Sok magyar jogosítványát vonhatják be, új EU-irányelv élesedik first appeared on 24.hu.