A gamingre építenek az ital helyett: ez az üzlet a virtuálisból valósággá vált közösségi játékteremben

Körbejártuk és feltérképeztük az Xperiont, a gigantikus ingyenes játéktermet, aminek célja, hogy összekovácsolja a gamer szubkultúrát, és behúzza az utcáról az ott csak lézengő fiatalokat.


Mi jut eszedbe egy alapvetően fiatalokat megcélzó szórakozóhelyről? Nyilván a cigi, a pia, az üvöltő zene, alulöltözött táncosok és olykor némi balhé. Ám ennek nem kell feltétlenül így lennie. Létezik Németországban egy kicsi, de folyamatosan bővülő hálózat, amely a gaming erejével hozza össze a fiatalokat, és

kemikáliák helyett videójátékokkal korbácsolja fel az adrenalint.

Ez az Xperion, amelynek kölni bázisát azért látogattam meg, hogy megtudjam, működik-e a jól hangzó koncepció a valóságban, hogyan néz ki egy gigantikus gamer klub, és mi ebben az üzlet?

Xperion
Hatalmas áruházból gamer fókuszú közösségi tér. Ez az Xperion. Fotó: Szalai Péter / Forbes

A gamer kultusz szentélye

3000 négyzetméteren, két szinten mintegy 130 gamer PC és 30 konzol csalogatja azokat, akik szeretnék videojátékokkal elütni az időt. Mindenütt monitorok világítanak, amelyek közé hatalmas LED-falak ékelődnek be, és természetesen a különféle perifériák sem hiányoznak.

A cél az volt, hogy a fiatalokat kimozdítsák az otthonaikból, az online tér izoláltságából, és egy olyan helyet teremtsenek, ahol szó szerint együtt vagy egymás mellett tölthetik el az időt.

A hagyományos játéktermektől eltérően az eszközök használata ingyenes, bárki bármikor beülhet nyitvatartási idő alatt, akár a barátaival is.

Xperion
info
A pincében nem a zene dübörög, hanem a gépek zümmögnek.
A pincében nem a zene dübörög, hanem a gépek zümmögnek. Fotó: Szalai Péter

Az üzemeltetők közösséget akarnak építeni, és ennek részeként egyéb programokat is kínálnak. Rendeznek hagyományos e-sport versenyeket, LAN-partikat és közönségtalálkozókat is. Kialakítottak egy kisebb arénát, ahol a nézők élőben követhetik az eseményeket.

A komplexum rendelkezik professzionális média infrastruktúrával, tehát kamerákkal, mikrofonokkal, központi vezérlőteremmel. Így az Xperionban zajló rendezvények közvetítését a neten is lehet követni – a világ minden tájáról. Emellett létrehoztak streamer szobákat is, ahova azok ülhetnek be, akik TikTok, Instagram vagy YouTube karrierre vágynak.

kozvetites-nezoter
info
Kisebbfaja arénát is építettek, ahol élőben zajlanak a versenyek.
Kisebbfajta arénát is építettek, ahol élőben zajlanak a versenyek. Fotó: Szalai Péter

A rendre profi biztonsági személyzet ügyel, akik arra is figyelnek, hogy a 16 éven felülieknek szóló zónába fiatalabbak ne tegyék be a lábukat, ott ugyanis a korhatáros szoftverek várják a látogatókat.

A gépeken előre telepítve megtalálhatóak a legnépszerűbb ingyenes játékok, amelyekbe mindenki beléphet a saját fiókjával. Emellett arra is van lehetőség, hogy bármilyen egyéb programot letölthessen az, aki már azt korábban megvásárolta.

És, működik?

Sebastian Knaup, az Xperion ügyvezető igazgatója elárulta, naponta átlagosan 800 vendéget fogadnak. Amikor én ott voltam egy hétköznap délután, jó páran püfölték a gépeket a komplexumban. Tinédzserek és fiatal felnőttek, férfiak és nők, láthatóan meglehetősen eltérő etnikai gyökerekkel, valamint társadalmi és kulturális háttérrel.

A dolog a jelek szerint működik, amit az is bizonyít, hogy a pionír kölni után már nyílt Xperion Berlinben és Hamburgban is.

A tervek szerint pedig 2025-ben az első külföldi egységet is létrehozzák Ausztriában. 

De mi benne az üzlet?

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy egy ilyen komplexumot miért is éri meg bárkinek kiépíteni és üzemeltetni. Pláne úgy, hogy az Xperion mögött nem állami hivatal vagy szociális szerv, hanem a profitra éhes Media Markt konszern áll.

Xperion
info
A piaci szereplők fizetnek azért, hogy megjelenhessenek.
A piaci szereplők fizetnek azért, hogy megjelenhessenek. Fotó: Szalai Péter

Az első Saturn áruház helyén nyíló, hatalmas játéktermekben árulnak szoftvereket, hardvereket, kiegészítőket és ajándéktárgyakat, de az ezekből származó bevétel elenyésző. Jóval több pénz jön be azoktól az iparági szereplőktől, akik az Xperiont a termékeik, szolgáltatásaik vagy csak a brand reklámozására használják fel.

Irgalmatlan pénz van a gamer iparágban, itt pedig direktben tudnak lőni a célcsoportra.

Emellett az egész koncepciót áthatja egy hosszú távú stratégia is. Arra is alkalmas az Xperion, hogy egy lojális vásárlói bázist építsen ki.

Úgy számolnak, hogy aki tinédzser korának legszebb éveit egy ilyen helyen töltötte, az később is közel marad a Media Markthoz, amelyhez amúgy is ezer szállal kötődik a különféle partnerprogramok révén. Nem utolsó sorban pedig ott a társadalmi felelősségvállalási faktor. A koncepció része az is, hogy a nagy konszern valamit visszaadjon annak a közösségnek, amelyből kinőtt, és amelyből él.

Lehet ilyen Magyarországon is?

Egyelőre szóba sem került, hogy Magyarországon is tiszteletét tenné az Xperion, akár csak egy kisebb épületben, helyiségben. Sajnos.

Xperion
info
Biztos lenne igény ilyesmire hazánkban is.
Biztosan lenne igény ilyesmire hazánkban is. Fotó: Szalai Péter / Forbes

A koncepció ugyanis nagyon-nagyon szimpatikus. Itthon is rengeteg a kallódó vagy unatkozó fiatal, aki nem tud mit kezdeni magával, vagy nincs hova mennie, amennyiben nem akar otthon ülni a négy fal között a telefonjával vagy a tévével.

Hogy hazánkban is volna fogadókészség valami hasonló kezdeményezés iránt, az egymillió százalék. Az biztos, ha az én tinédzserkoromban létezett volna valami ilyesmi, akkor onnan két ökörrel se tudtak volna kivontatni.

The post A gamingre építenek az ital helyett: ez az üzlet a virtuálisból valósággá vált közösségi játékteremben appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed