Így reagálnak a gyártók az USA vámháborújára: Magyarország is érintett!


A Volkswagen a legegyszerűbb megoldást választotta: egyszerűen importdíjjal egészítik ki a járművek árait, ezáltal a vásárlókkal fizettetik meg a vámot. Az Automotive News értesülései szerint azonban a Volkswagen a szállítás terén is változásokat eszközöl: szüneteltetik a Mexikóban készült járművek vasúti szállítását az Egyesült Államokba, azonban a tengeren érkező autók Mexikóból és Európából egyaránt zavartalanul érkeznek majd az államokba. Fontos azonban megjegyezni, hogy az USA-ban a Volkswagen legnépszerűbb modelljei a kínálat tetejére pozícionált Atlas és Atlas Cross Sport SUV-ok, amelyeket a Tennessee állambeli Chattanoogában gyártanak, így ezekre nem vonatkozik az importvám. Más népszerű modelleket, mint például a Taos és a Tiguan crossovereket, illetve a Jettát a mexikói Pueblában gyártják, ezek az egyébként olcsóbb típusok drágulhatnak érezhetően a vámok miatt.

A Ford, hiába amerikai név, ugyanúgy érintett a problémában, hiszen egy teljes európai üzletággal és rengeteg, az USA határain kívülre telepített gyárral rendelkezik. A kékoválosok a vámok miatt megemelkedett árakat úgy próbálják kompenzálni, hogy két hónapon át a vásárlók is megkapják a dolgozói kedvezményeket, ezzel akár a több ezer dollárt is spórolhatnak. A Ford szóvivője a Business Insidernek nyilatkozott a helyzetről, állítása szerint 74 napra elegendő készlettel rendelkeznek az érintett járművekből.

A Stellantis radikálisabb lépésre szánta el magát, ideiglenesen leállították a gyártást a kanadai Windsorban, valamint a mexikói Tolucában. A kanadai gyár csak két hétig szünetel, a mexikói üzemben azonban április végéig állnak a gyártósorok. Mindez ráadásul az Egyesült Államok munkásait is érinti: a michigani és indianai hajtáslánc- és présüzemek ugyanis a külföldi gyáraknak készítették az alapanyagot, ám mivel ezek a gyárak leálltak, 900 amerikai dolgozót is el kellett küldeni. A vásárlókkal és az árakkal kapcsolatban a Stellantis is követte a Ford példáját: munkavállalói árakon kínálják a termékeiket, hogy minél gyorsabban javuljanak az eladási számok és eltűnjenek a szalonokból a felhalmozott készletek.

Håkan Samuelsson, a Volvo vezérigazgatója a Bloombergnek számolt be a svéd-kínai gyártó vámokkal kapcsolatos lépéseiről. A Volvo azt a megoldást választja, amelyet az USA kormánya népszerűsíteni szeretett volna az intézkedéssel: több járművet fognak gyártani a dél-karolinai gyárban. “Növelnünk kell az USA-ban gyártott autók példányszámát, ehhez pedig egy másik modell gyártását is át kell helyezni az amerikai üzembe” – mondta Håkan Samuelsson. Az ügyvezető igazgató arra nem adott választ, hogy mely modellekkel egészül ki a Volvo EX90 és Polestar 3 EV modellek mellett az államokban gyártott termékpaletta.

A Nissan az elsők között reagált a vámokra: határozatlan ideig nem lehet rendelni az Infiniti prémiummárkájuk két Mexikóban gyártott modelljét az USA-ból. A többi típus gyártása és forgalmazása nem változik, a gyártás Mexikóban és Japánban is folytatódik, ráadásul a két érintett modell gyártása is zavartalanul megy tovább más piacok számára. A Nissan is bővíti azonban az amerikai kapacitásait: Tennesseeben, a Rogue gyártósoron például mégsem szüntetnek meg egy termelési műszakot, hogy a gyártás nagyobb arányban maradjon az Egyesült Államokban, ezzel mentesüljön az új autóipari vámoktól. A Rogue mellett a Pathfinder terepjárót is elsősorban az USA-ban gyártják, így a két népszerű modell drágulása helyett árcsökkenést jelentett be a Nissan, ami külön érvágás a konkurenciának.

A Hyundai egy teljesen más utat választott: hiába az extra költségek, állítólag egészen június elejéig nem emelik majd meg  a vámok miatt a fogyasztói árakat. Szerintük a vásárlókat elbizonytalanítja, ha egy cég nem tudja előre megmondani a termékeik várható árait, majd tartani azokat. Ezért áll ki José Muñoz, a Hyundai vezérigazgatója is a változatlan árak mellett. Hozzátette viszont, hogy mivel az amerikai rendszerben a kiskereskedők teljesen független vállalkozások, így csak ösztönözni tudják őket az ajánlott fogyasztói árak betartására, ám ők is tudják, hogy sokszor jelentősen drágábban árulják az autókat a kereskedők.

A Mercedes-Benz a Volvóhoz hasonlóan fontolgatja a gyártás áttelepítését az Egyesült Államokba. Jörg Burzer termelési vezető árulta el, hogy egy új típus gyártása kezdődhet meg Alabamában a vámok hatására. Burzer kiemelte, hogy ők még mérlegelik a vámok hatását, így egyelőre semmi sem biztos. A Bloomberg információi szerint azonban egyes megfizethetőbb Mercedes-Benz modellek értékesítését leállítják majd az amerikai piacon a vámok miatt, ám  a cég szóvivője ezt később cáfolta.

A BMW ezzel szemben megerősítette, hogy egészen május elsejéig nem hárítja át a vásárlókra a Mexikóban gyártott autók vámköltségeit. Érdekesség, hogy a bajorok esetében is inkább az olcsóbb modelleket érintik a vámok, mint például a Mexikóban gyártott 3-as és 2-es modelleket. A Mercedeshez hasonlóan a BMW is mérlegeli még a vámok hosszútávú hatását és a lehetséges megoldásokat, ám a cég szóvivője felszólította az USA kormányát, hogy a fogyasztók érdekében minél előbb kezdeményezzenek egy kedvezőbb megállapodást.

Az Audi is ideiglenes megoldással reagált: visszatartja azokat az autókat, amelyek április 2. után érkeztek az amerikai kikötőkbe, amíg el nem fogy a nagyjából 37 000 készleten tartott jármű. Ez körülbelül két hónapnyi értékesítésre elegendő. Így az Audi modellek továbbra is elérhetőek maradnak a vásárlók számára, ráadásul árakat sem kell emelni. Kevesen tudják viszont, hogy a hazai ipar, illetve elsősorban a győri Audi gyár is érintett a védővámok negatív hatásait illetően, hiszen a Magyarországon gyártott Audi Q3 példányok nagyjából 20 százaléka, illetve a más Volkswagen termékekbe kerülő motorok egy része is az amerikai piacra kerül.


Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed