Ilyen lett az EU-s pénzből fejleszett új elektromos magyar busz

Leleplezték a csehekkel koprodukcióban, Baján készülő, nyolc méter hosszú elektromos buszt, a GANZ-SOR EBN8-at. Ez a kategória pár éve még teljesen kiesett a nagy gyártók látóteréből, azóta viszont egyre többen látták meg benne a potenciált.

A GTKB termékeivel a legtöbb budapesti tömegközlekedő találkozott már, legfeljebb nem tud róla. A villamosok és trolik hajtásrendszerével ugyanis az utasnak nem igazán van interakciója. De aki utazott már ilyennel:

Tatra T5C5 villamos. Forrás: Wikipédia

vagy ilyennel:

Solaris Trollino 12. Forrás: Wikipédia

azt a Ganz hajtása vitte. Ugyanis a Tatra T5C5 villamosok műszaki felújítását ők végezték, a Ganz Solaris buszok pedig a 2000-es évek egyik hazai sikertörténetét jelentették.

A lengyel Solaris szállította a kocsiszekrényt, a GTKB pedig tervezte és építette be a hajtást, a közösen készített trolik pedig itthon és külföldön is keresett modellé váltak.

A GTKB ezt a sikeres időszakot próbálja visszahozni az új elektromos buszával, melyre EU-s forrásból 281 milliós, vissza nem térítendő támogatást kaptak.

Ezúttal a lengyel Solaris helyett a cseh SOR-t választották partnernek, ugyanis nekik volt megfelelő paraméterekkel rendelkező kocsiszekrényük. Eleve úgynevezett midi buszban gondolkodtak, ami a 8-10,5 méteres hosszt jelenti.

A bemutatott prototípus nyolc méteres, ez a méret volt a fókuszban, több okból is:

Itthon a BKK lehet a fő vevőjelölt – az sem véletlen, hogy a prototípus is BKK strandkorlátkék színében érkezett. A fővárosnak akár 60 darab ilyen buszra is igénye lehet (de egyelőre csak 20 darab beszerzése van terveben).

Ugyanakkor más városok számára is érdekes egy midi busz elektromos hajtással, hiszen a történelmi belvárosokban ez a kombináció jó megoldás lehet.

Két éve, a projekt indulásakor ez a típus még fehér zóna volt a nagy gyártók kínálatában, ám azóta némileg változott a helyzet, mert már a Mercedes és a MAN is bemutatta a hasonló modelljét.

A SOR kocsiszekrénye mellett szólt, hogy ez egy moduláris kialakítású kasztni. Ez azt jelenti, hogy hátul van a teljes gépészet, a villanymotor, az inverter és az akkumulátorok, a tengelytáv növelésével pedig szabadon variálható a busz hossza anélkül, hogy további fejlesztésre lenne szükség Tehát bármikor simán nyújtható 9,5 vagy akár 11 méteresre is.

A busz a GTKB bajai üzemében készül, ahol jelenleg nagyjából hatvan darabra van kapacitás, de a cseh partner ennek a többszörösét is képes lenne kiszolgálni, ha akkora igény jelentkezne.

A busz kétajtós és tizenhat ülőhellyel rendelkezik. Ha egy négyzetméterre négy álló utassal számolunk, akkor összesen 35 fős a busz, de a valóságban egy ekkora járműre csúcsidőszakban akár 45-en is fel szoktak préselődni.

Villanybuszoknál kardinális kérdés a hatótávolság, a GANZ SOR EBN8 hivatalosan 250 kilométert képes megtenni egy töltéssel. Különlegessége, hogy akár a tetőn lévő töltőkkel is lehetne nagy árammal tölteni, amihez van a GANZ-nak prototípus töltőmodellje, amihez úgy csatlakozik a busz, mint egy troli a felsővezetékhez. Ennek lényege, hogy rendkívül gyors töltést tesz lehetővé, így akár a busz a végállomáson két menet között is képes lenne a töltésre, vagyis kisebb akkumulátorcsomaggal is egész nap üzemelhetne.

A hazai elektromos buszstratégia egyelőre más utat választott, és a CCS2 típusú töltők telepítésére járt támogatás, így az üzemeltetők ilyeneket vásároltak, amellyel műszakon kívül töltenek a buszok.

Nehéz megmondani, hogy mennyi egy ilyen busz piaci ára, hiszen az nagyban függ a rendelési mennyiségtől, de

nagyjából 400 ezer euró (kb. 156 millió forint), vagyis közel kétszer annyi, mint egy hasonló méretekkel rendelkező dízel busz.

A GTKB szakemberei szerint ezeket a járműveket speciális helyeken kell használni, tehát olyan vonalakon, ahol ennél a 8-9 méternél hosszabb busz nem férne el, illetve ahol különösen fontos a nulla emisszió. Ilyenek például a történelmi városrészek. Ez tehát egy speciális igényt szolgál ki a teljes tömegközlekedésen belül.

A jövőt tekintve úgy látják, hogy a tömegközlekedésben egyre nagyobb teret fognak nyerni a villanybuszok, de az összképet tekintve nem lehet olyat állítani, hogy csak az elektromosnak vagy csak a belső égésűnek van helye. Mindenképpen energiamixben kell gondolkodni, és mindenhol a szükségleteknek megfelelő hajtásláncot használni.

The post Ilyen lett az EU-s pénzből fejleszett új elektromos magyar busz appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed