Itt a nyár üzlete: amerikai óriás vette meg a magyar keminformatikai céget

„Ez olyan, mint amikor rég ismerik és szeretik egymást a felek, most pedig összeházasodnak.” Felvásárolta a Certara amerikai gyógyszeróriás a magyar keminformatikai céget, a Chemaxont. Mutatjuk, miről szólt az ajánlat, és hogy mit lehet tudni a dealről.

A modellalapú gyógyszerfejlesztéssel foglalkozó, pennsylvaniai Certara megvette a magyar Chemaxont, amellyel gyógyszerkutatási szoftverportfólióját szeretné erősíteni – tudta meg a Forbes.hu. A magyar többségi tulajdonos és társalapító, Csizmadia Ferenc (akit mindenki csak Csizinek hív) más területeken szeretne befektetni, ehhez pedig tőkére volt szüksége. Csizi a Chemaxon Kft. 93, 08 százalékos tulajdonosa (a Metabol Group Kft.-n keresztül), a maradék részesedés Volford Andrásé.

A Forbes már tavaly novemberben (Forbes Magazin 2023/11) bemutatta a céget. Mint akkori cégportrénkban is írtuk: a Chemaxon nevét kevesen ismerik itthon, pedig

a keminformatikai vállalat a gyógyszeripar világelitjébe tartozik, szoftvereit a világ 20 vezető gyógyszergyártó cégéből 18 használja – a többi között olyan nagyágyúk is, mint a Pfizer, a Sanofi, az AstraZeneca és a Roche.

Marvin nevű szoftverük a világ egyik legelterjedtebb kémiai tervezőszoftvere, amivel arra is viszonylag pontos becslést kapnak a kutatók, gyógyszerfejlesztők, hogy milyen fizikai-kémiai tulajdonságokkal rendelkezik majd egy már elkészült, legyártott molekula.

Több ajánlatot is kaptak

Organikusan nőttek milliárdos céggé, tőkét sosem vontak be. Most sem feltétlenül a teljes cég eladása volt a cél, ugyanakkor az tavaly már érződött, nem zárkóznak el külső tőke bevonásától. A közel 200 embert alkalmazó Chemaxon 2023-ban épp csak elmaradva a megelőző évi 6,4 milliárdtól 6,2 milliárd forint árbevételt ért el. A Chemaxonnak a budapesti mellett Bostonban, San Diegoban és Bázelben is van irodája, célpiacaik fontos központjaiban.

Tavaly februári interjúnkban Csizmadia Ferenc, azaz Csizi azt mondta, gyakorlatilag naponta több vételi ajánlatot is kaptak.

Csizmadia Ferenc és Richard Jones tavaly ősszel Budapesten. Fotó: Belicza László Gábor

Alaposan „letapogatták egymást”

A Chemaxon és a Certara nem ismeretlen egymás előtt, már jóval az akvizíciós tárgyalások megkezdése előtt együttműködtek. Körülbelül tíz éve vannak partnerségben, így jól „letapogatták egymást” – fogalmazott most a Forbes.hu-nak Richard Jones, a Chemaxon ügyvezető igazgatója.

A Certara D360 nevű, a vegyipar által széles körben használt eszközé – ami a vegyületek fejlesztésében segít az adatok összegyűjtésével – például integrálták a Chemaxon Design Hub nevű, a molekulák megtervezését segítő eszközével. Az ügyvezető igazgató hasonlata szerint tehát:

„ez olyan, mint amikor rég ismerik és szeretik egymást a felek, most pedig összeházasodnak.”

Fokozott érdeklődés, jelentős ajánlat

A kalapban hat másik érdeklődő is volt, mind megvette volna a Chemaxont (különböző fázisban voltak a tárgyalások), és természetesen az anyagilag legjobb ajánlatot fogadták el, méghozzá több mint egyéves tárgyalási folyamatot követően. Az is fontos volt számukra, hogy a cégkultúra, a munkavállalókhoz való hozzáállás passzoljon az új tulajdonossal.

„Magyar alapítókkal és magyar tulajdonosokkal egy szó szerint a garázsban indult cégről van szó, ami komoly nemzetközi sikereket ért el Csizmadia Ferenc vezetésével” – hangsúlyozta az ügyvezető igazgató.

És hogy mennyi az annyi?

90 millió dollárért (körülbelül 32 milliárd forint) tett vételi ajánlatot a Certara – a pontos összeget ugyanakkor csak a tranzakció zárása után lehet majd meghatározni.

A várakozások szerint idén több mint 20 millió dollár (7 milliárd forint) bevételt generálhat a Chemaxon szoftverértékesítésből.

Mindkét félnek szüksége van a másikra

„A Certara egy milliárd dolláros cég, rendelkezik mindazokkal a forrásokkal, amelyek lehetőséget adnak nekünk azon célok megvalósítására, amelyeket enélkül az akvizíció nélkül a Chemaxon nem tudott volna elérni” – indokolta döntést lapunknak Richard.

A Chemaxon több mint 25 éve, 1998-ban indult és egy innovatív termékkel lépett a piacra. Egyszerű, böngészőből indítható eszközükkel segítették gyógyszer- és vegyipari ügyfeleiket azzal, hogy bárhonnan elérhetőek voltak a számukra fontos komponensek és adatok. A mesterséges intelligencia (MI) és a gépi tanulás korába lépve így a tudósok, kutatók is gyorsabban és megalapozottabban tudnak döntéseket hozni.

A gépi tanulást azonban nem annyira egyszerű és nem is olcsó beépíteni egy cégbe, így van ezzel a Chemaxon is.

„Saját erőből, nulláról felépítve ez évekbe telt volna, miközben a Certaranak külön gépi tanulással és MI-vel foglalkozó részlege is van (Certara AI), ennek munkájába is intergálódik majd a Chemaxon”

– fogalmazott Richard.

William Feehery, a Certara vezérigazgatója a cégek Forbes.hu-nak eljuttatott, közös közleménye szerint azzal indokolta az akvizíciót, hogy az két egymást kiegészítő üzletágat egyesít, amelyek közös küldetése a gyógyszerfejlesztési költségek és kockázatok csökkentése és az új gyógyszerek eddigieknél gyorsabb kifejlesztése.

A bioszimuláció és a generatív MI felhasználásával együtt javíthatjuk a gyógyszerkutatás előrejelzési és elemzési képességét

– fogalmazott.

A tranzakciót a tervek szerint 2024 második felében zárják le, a hivatalos hatósági jóváhagyás még hátra van. Októberben ugyanakkor már a Certara része lehet a cég, addig pedig az integrációs terv mellett a hosszabb távú célokon is dolgoznak, Richard vezetésével.

És hogy merre megy tovább a magyar alapító?

Ahogyan arról tavaly év végi cikkünkben is írtunk, Csizi az Ancestralize nevű projektjén dolgozik tovább feleségével és fiával. Ez a fejlesztés képes diagnosztizálni, hogy a felhasználónak pontosan mire van szüksége az egészséges élethez, illetve, hogy milyen egészségügyi kockázatokra kell odafigyelnie.

Molekuláris biológusok és orvos kutatók segítségével adatbázist építenek, hogy a megfigyelt tünetek, laboreredmények és kockázati tényezők alapján megtalálják a legvalószínűbb betegségeket.

The post Itt a nyár üzlete: amerikai óriás vette meg a magyar keminformatikai céget appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed