Kifuthat a határidőből az első erdélyi metróvonal?

Júniusban nagy bejelentésekkel megkezdték a kolozsvári metróvonal építését, de a projekt finanszírozása körül továbbra is akad bizonytalanság.

Mi történt? A hivatalos alapkőletétellel június elején elvileg megkezdődött a kolozsvári metróvonal építése. Ez lesz az első vonal Erdélyben, az első Bukaresten kívül és az első, ahol vezető nélküli szerelvények járnak majd.

Mit lehet tudni a vonalról? A könnyűszerkezetes metróvonal 21,3 kilométer hosszú lesz 19 megállóval, kelet-nyugat irányban szeli ketté majd a várost és Y formában fog elágazni. A mostani kalkulációk szerint 165 ezer utast szállít majd naponta, amely Kolozsvár elővárosi részeit is eléri, és 2031-re lehet teljes a vonal. A metró főleg a Szászfenes és Kolozsvár közötti úthálózatot tehermentesítheti, az ingázók miatt itt sok a dugó, nagyon zsúfolt ez az útszakasz.

A kolozsvári metró terve. Közel 15 kilométer lesz Kolozsvár alatt, a Terra városnegyedtől kelet fele építik majd, eléri az ipari zónát a déli leágazás. Kép: Cluj24

Mennyi az annyi? Az elmúlt években többször is kellett módosítani a büdzsét, természetesen felfele, jelen állás szerint a beruházás 13,69 milliárd lejből épülhet meg,

10,04 milliárd lejt (ez közel 800 milliárd forint) az állami költségvetésből,

1,48 milliárdot (112 milliárd forint) az uniós helyreállítási alapokból (PNRR) hívnának le (ezek olyan források, amihez Magyarország a jogállamisági ügyek miatt nem fér hozzá),

41 millió lejt (3,2 milliárd forint) maga a kolozsvári önkormányzat dob be a közösbe.

Kifutnak az időből? A Maszol.hu szerint a projekt sürgőséggel kapta meg az építési engedélyt a Kolozs megyei önkormányzattól, ami indokolatlan volt és nem is feltétlen szabályos. A látványos alapkőletétel, pedig – a politikusi fogadkozások ellenére – inkább szólt a közelgő választásoknak, mint a következő generációnak.

Marcel Ciolacu román kormányfő az alapkőletételen a Krónikának azt mondta, szerinte nem lesz gond az EU-s rész felhasználásával, 2026-ig le fogják tudni hívni a forrást.

A PNRR-pénzek felhasználásának ugyanis feltétele, hogy két éven belül legalább 7 megálló elkészüljön.

Tekintve, hogy még a régészeti feltárás sem kezdődött meg a tervezett nyomvonalon, ez igencsak ambíciózus vállalásnak tűnik.

Kik építik? Tavaly februárban hirdették ki, hogy egy román-francia-török konzorcium építheti majd a metrót, májusban alá is írták a kivitelezési szerződést. A török Güler vezeti a konzorciumot, a helyi partner az Arcata, a szerelvényeket pedig a francia Alstom szállítja majd (ők szállították a vezető nélküli szerelvényeket Budapestre is, a 4-es vonalra).

The post Kifuthat a határidőből az első erdélyi metróvonal? appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed