Harminc éve lufit árul, aztán jött a Temu

Forray Niki lufis cége a Temu-jelenség egyik vesztese, idén még nagyobbat fognak esni, mint tavaly. El kell engedni a növekedési kényszert? Túlélési stratégiák az őszi e-kereskedelmi szezonra – újra itt a Temu-akták.

„Sehogy” – írta interjúnk előtt Forray Niki. Lufis, partikellékes nagykereskedésével, a Balloon Worlddel így fogja felvenni a versenyt a Temu kínai műanyag lufijai ellen. Nyilván, ha valaki, akkor ő fog elvérezni, nem a Temu. Ő azt vallja, más vizekre kell evezni, az átalakulásban és alkalmazkodásban hisz, a kék óceán stratégia híve.

A Temu-aktákban fél éve térképezem fel a magyar e-kereskedelmet, a kínai online piactér utáni romokat. Próbálom megismerni a Temu erősségeit, védekezési stratégiákat, mindezt első kézből. A magyar kkv-k összetartanak, látni több inspiráló szakmai közeget is, ahol mindennap áramlik a tudás, a tapasztalat, amivel versenyképesnek, profitábilisnek lehet maradni a Temu és más globális kereskedőóriások árnyékában.

Utóbbiba a Flying Tiger is beletartozik akár. Kínában gyártat, majd rögtön saját bolthálózatba szállítattja a terméket. Az értékesítési lánc rövidülése tehát nem feltétlenül Kínával és a gyárakból az ajtódig repülő filléres termékekkel indult.

„A Temu csak hab a tortán”

– teszi hozzá Niki.

TEMU-AKTÁK

2024 a Temu éve. Rovat a Forbes.hu-n: hírek, iparági pletykák, mérések, elemzések, túlélési stratégiák Vaszkó Ivánnal.

Legutóbb: négy magyar webshop, ami legyőzte a Temut.

Nem szeretném tudni, mit raknak bele

Niki 30 éve dolgozik ebben a kategóriában, Balloon World Hungary Kft.-ként 2000 óta működik, 2007 óta már online is kereskedik partikellékekkel. Idővel a konkurenciát, a Funny-Box Kft. nagykereskedést (Party Point webáruház) is túlnőtte, hatvanfős viszonteladói hálózattal fut, cash and carry áruházat üzemeltet. Hipermarketbe már nem szállít, olyan szűk árrésért nem érte meg neki ennyit nyűglődni velük.

A kilencvenes évek elején import fluoreszkáló csillagocskákkal kezdte a gyerekszobák falára, majd a tengerentúlról szerzett be tojásfóliákat Disney- és Flintstones-mintákkal. Utána jött a lufi, telepakolt Volkswagenben hozta az első szállítmányt Pozsonyból, rácsodálkozott az amerikai márkák anyagára, illatára.

Nálam ennél a pontnál, a Bécsi úti mintaboltban nézelődve rombolta le az első prekoncepciómat. Ott ugyanis japán és egyesült államokbeli termékek fogadtak lebomló, természetes latexből. Nem értek a lufikhoz, de már a csomagolásról elhiszem, hogy prémium a cucc, és a környezetnek is kevésbé ártalmas, mint rossz szagú, műanyag társai.

„Kínát mindig kerültük, nem szeretném tudni, ők mit raknak bele”

– mondja Niki. Az árból azért sejtheti, hogy mit. Ami lufi a Temun, mondjuk, párszáz forint, nála többezres tétel. Farsangi jelmeznél a temus változat hatezer forint, Nikinél viszont 25 ezer környékén jön ki.

Nagy az online zaj, de Niki is érez felelősséget abban, hogy jobban edukálhatnák a fogyasztót arról, mitől fenntarthatóbb az ő termékpalettájuk, mint a kínai, hogy kinek és miért éri meg öt számjegyű összeget áldozni egy gyerekzsúr dekorolására.

Forray Niki a Balloon World Bécsi úti mintaboltjában // Fotó: Sebestyén László

Boldogok leszünk, ha ennyivel megússzuk

Áfa, irodabérlés, beszerzés és a többi tétel. Az árverseny felejtős – Niki amúgy sem híve az akciózásnak, csak eszi a marzsot –, elég ránézni a Ballon World Hungary Kft. 2023-as beszámolójára, amelyik évben ráadásul a Temu még csak az utolsó pár hónapban tudott érvényesülni a bevezetés miatt.

2019-re 780 millió forint fölé kúszott az árbevétel, aztán a covid szó szerint lelőtte a bulit, 650 millió alá estek 2020-ban.

Innen sikerült 2022-ig visszamászni 812 millió forintig, majd 2023-ban tudjuk, mi történt: a Temu.

Az árbevétel egy év alatt 12 százalékot esett (717 millió forint), az adózott eredmény megfeleződött (43 millió forint), a létszám pedig a covid óta 25-ről 15-re esett. Persze sok folyamatot automatizáltak is, de a túlélés egyik kulcsa, ha jobban szétdobják egymás közt a feladatokat.

Nikiéknél 2023. decemberben kezdett érződni a Temu-hatás, az azt követő négy hónap forgalma 15–20 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi időszakhoz képest.

„2024 első fele még keményebb volt, éves szinten minimum 17 százalékos visszaesésünk lesz – mondja Niki. – És szerintem boldogok leszünk, ha csak ennyivel megússzuk.

A viszonteladóim már az utolsó alkalmazottakat bocsátják el, lassan mindenhol a tulajdonos ül a boltban. Nagyon nagy a baj.”

És ez csak a kezdet, Niki szerint a legnagyobb amerikai beszállítóik is sorra elkezdtek csődöt, fizetésképtelenséget jelenteni, ez pedig a teljes logisztikai láncot magával ránthatja. „Enyhén kihívásos a helyzet” – mondja, ők maguk kolumbiai, török, lengyel és belga márkákkal próbálnak pótolni több-kevesebb sikerrel.

Kérdés? Témajavaslat?

Nyakunkon a black friday és az ünnepi szezon, szóval a Temu-akták nem áll le. Ha temus kérdésed vagy témád van, esetleg olvastál, hallottál valami izgalmasat, akkor írd meg TEMU-AKTÁK tárggyal az ivan.vaszko (kukac) forbes (pont) hu-ra!

Ha a lábujjamon pörgök, sem tudok nagyobb forgalmat csinálni

Ennyi nem elég, de akkor mit lehet még tenni? Valószínűleg tényleg nem érdemes a Temuval versenyezni, Kína elől nincs hova menekülni, pláne kkv-ként. Viszont lesz, amire a Temu sosem lesz képes. A Balloon World nagy előnye, hogy kevés viszonteladóval dolgoznak, rájuk viszont kellő figyelmet tudnak fordítani.

Jogos a kérdés: ezek lufik, hát mire kell itt figyelni? Nikiék dekoratőröknek, lufihajtogató művészeknek is szállítanak, de egy átlagos partibolt enteriőrjében is fontos, hogy szépen rendezett, menő léggömbszobrokkal nyűgözd le a betévedőket. Ezért külföldről hívnak oktatókat, Japánból, Ausztráliából vagy Brazíliából is vendégül láttak már lufiművészt, hogy képzést tartson a magyar boltosoknak.

„Ez egy szakma, egyébként mi, magyarok is tehetségesek vagyunk benne, volt, hogy magyar művész szerepelt a nemzetközi lufikatalógus címlapján.” Elsőre viccesnek hangzik, de amúgy ez milyen menő már!

Fontos az is, hogy kijöjjön a matek, vagyis hogy csökkenő árbevétel mellett is tartsák az eredményességet – készlet- és költségoptimalizálással, sűrűbb pénzügyi tervezéssel, féléves helyett havi értekezletekkel. Emellett Niki a céggel több lábon áll, Bali iránti szeretetét Bali-témájú bútorbolttal, a Santai webshoppal éli ki (meg persze utazással). Önismereti tanfolyamokat is szervez és vezetésfejlesztésről szóló könyvet is forgalmaz, A szív ereje az üzleti világban szerzője Hubert Joly, a Best Buy volt vezérigazgatója.

A Santai.hu csak részben pótolja a Temu okozta kiesést. Fotó: Sebestyén László

„Ez most lehet, lelombozóan hangzik” – kezdi Niki arról, hogy elengedte a véres háborút a Temuval szemben. Ahogy élőben beszél, mégsem az jön át belőle, hogy feladta volna, sőt. Csak átalakult a gondolkodása, a lelki állóképességet, a rezilienciát fontosabbnak tartja, mint a növekedési kényszert.

„Egy másik, egyébként nagyon sikeres e-kereskedő barátom fogalmazott úgy: ha a lábujjamon pörgök, sem tudok nagyobb forgalmat csinálni”

– mondja. Így folytatja: „Már annyira a végét látom annak, hogy ezen a véges bolygón egy végtelen játékot játsszunk. Őrült módon zajlik a túltermelés, a túlnépesedés, a túlfogyasztás, a Temu csak kis szelete ennek. Átfordulási pont előtt állunk, látom a végjátékot, és nem lesz túl vidám.”

Borítókép: Sebestyén László

The post Harminc éve lufit árul, aztán jött a Temu appeared first on Forbes.hu.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Loading RSS Feed

Loading RSS Feed